Toch geen einde, het begin van de
stichting Museum Materieel Railion

Na een succesvolle carriere valt het doek voor de locomotief serie 2200, ze worden uit de actieve dienst genomen.
Ook voor de 2225 valt het doek, zij wordt op 19 januari 1992 terzijde gesteld. Foto rechts, 18-10-1992 te Blerick, een rijtje terzijde gestelde 2200-en, waartussen zich ook de 2225 bevind.
Van voor naar achter de 2214, 2213, 2225, 2238, 2260 en 2205.
2214+2213+2225+2238+2260+2205, terzijde gesteld te Blerick.
Foto Edwin Mos

Sloop van twee 2200'en te Roosendaal.

Daarnaast heeft deze locomotief serie in de geschiedenis van Nederland na de tweede wereldoorlog een belangrijke rol gespeeld.
Sloop van deze van deze machines ging deze personeelsleden aan het hart, derhalve werd een initiatief gestart om één of meerdere locomotieven van deze locomotief serie voor het nageslacht te behouden.
Een aantal machinisten binnen het bedrijf Railion koesteren warme gevoelens voor deze puur Nederlandse machine. Niet alleen vanwege zijn rijkwaliteiten, maar ook vanwege zijn gebruiksmogelijkheden, ontwerp en karakteristieke dieselmotorgeluid.


Gelukkig is dit lot onze 2200-en bespaard gebleven.

2200-en terzijde gesteld te Roosendaal.

Van de terzijde gestelde locomotieven werden de 2225 en 2368 (voorheen 2296) geselecteerd.
Deze locomotieven werden naar de werkplaats van Nedtrain te Tilburg gesleept voor verdere keuring.
Na een positieve reactie van het management van Railion op de gepresenteerde plannen, werden de locomotieven die in Roosendaal terzijde gesteld waren door de leden van de, destijds nog op te richten, stichting bekeken.

Langdurige stilstand doet een lok geen goed.
2214+2213+2225+2238+2260+2205, terzijde gesteld te Blerick.
Foto Michiel de Jong
De 6461 levert de tractie voor dit transport.
Op 1 april 2003 worden de 2225 en 2368 bij de werkplaats Tilburg binnengebracht.
2214+2213+2225+2238+2260+2205, terzijde gesteld te Blerick.
Foto Michiel de Jong
Tijdens deze keuring blijkt dat de lange stilstand ook de 2225 geen goed gedaan heeft, er is vocht in de motor gekomen, waardoor deze compleet vastgeroest is. Op de hiernaast staande foto is te zien dat de 2225 zonder demper in Roosendaal gestaan heeft, normaal gesproken voorkomt de demper dat er water via de uitlaat de motor in kan lopen.

Motorlichting van de 2225.

De 2225 heeft zonder demper in Roosendaal gestaan

Motorlichting van de 2225, deze motor bleek niet meer te redden.
De 2225 heeft daarom het ronkende Stork Superior hart van de 302328 (Strukton) gekregen.
Stork Superior klepdeksel.
Na de motorlichting een aanzicht op de radiateur en ventilator.

Naast de dieselmotor met generatoren en dergelijke, heeft de stichting ook de radiateur en fan unit van de 302328 gekregen.
Radiateur en fan.
Ronald en Ron onderweg naar Beverwijk. Ronald en Ron onderweg naar Beverwijk.
Overbrengen van de 2225 en 2368 van Tilburg naar Beverwijk
door de machinisten Ronald en Ron.
Ronald en Ron onderweg naar Beverwijk. Ronald en Ron onderweg naar Beverwijk.
Machinistenhuis 2200 met ATB.

Foto boven, opname in het machinistenhuis van de 2200 met ATB installatie.

Foto rechtsboven, na aankomst in Beverwijk kan het echte werk beginnen.

Foto rechtsonder, opname van de 2225 en 2368 in hun nieuwe onderkomen te Beverwijk.
Aankomst in Beverwijk.

2225 en 2368 in de loods te Beverwijk.
in 1983, 20 jaar geleden, is de 2225 officieel voor de laatste keer in Tilburg onder handen genomen. Eerst worden de andere karren (2368 en 2278) onder handen genomen om de winter te doorstaan.
Inzet: in 1983, 20 jaar geleden, is de 2225 officieel voor de laatste keer in Tilburg onder handen genomen.

Op een rij van voor naar achter, de 2225, 2368 (2296) en 2278.
De 2225 in de kou in Beverwijk.

De 2225 in Beverwijk wacht rustig op zijn beurt. Het nummer van de 2225 in close-up.
Het vervolg, de restauratiewerkzaamheden is te zien op de pagina's 'Revisieverslag van de 2225', vanwege het grote aantal foto's in het reviesieverslag is het verslag opgedeeld per jaar :

Foto menu. 2004 2005 2006 2007 2008 Hoofd menu.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 22-augustus-2010

Terug naar index pagina   disclaimer