![]() Foto Nico Spilt |
Voor het begin van de stichting moeten we eerst terug gaan in de tijd, als inleiding een foto van Nico Spilt. Op zich is de 2225 op deze foto niet te zien, maar bij Amsterdam CS zijn de loccen 2272, 2255, 2327 en 2225 op 7 april 1973 onderweg met een ertstrein richting Hilversum. Op de tweede foto (foto onder) van dit verslag, is de 2225 samen met twee andere 2200-en op de gevoelige plaat vastgelegd. |
|||
![]() Mei 1982, de 2225 samen met twee zusterlocs te Uitgeest. (Foto stichting RAILCOLOR ©) |
||||
Foto rechts, in 1986 wacht de 2225, tussen de zusterlocs 2245 en 2220, in Venlo op de volgende inzet. (exacte datum van de opname onbekend) In de laatste jaren dat NS 2530 dienst deed als tractie voor de sproeitrein moest er een opvolger gevonden worden. De keuze viel op de ![]() (Foto Jeroen Roosenbeek) Op de foto boven is de 2225 te zien op het rangeeremplacement te Zaandam. Ook de thuishaven voor de bekende Pieter Bon ketelwagens. Helaas is de exacte datum niet bekend, maar het moet in het voorjaar van 1987 zijn geweest. De trein keerde elk jaar terug in Zaandam. Foto rechts. 3 Maart 1987, een schitterend plaatje in de sneeuw. De 2225 keert samen met zusterlok |
![]() Foto Arnold Schepers (www.bahnbilder.de/) locomtiefserie 2200. Om proeven te doen werd de 2225 gebruikt om mee te draaien tezamen met de 2530. Dit werd een succes. Uiteindelijk is bekend dat de 2211 voor deze aparte trein jaren lang is ingezet als vaste kracht. ![]() Foto Illya Vaes |
|||
![]() Foto Robert Stremming |
![]() Foto Robert Stremming |
|||
Een viertal foto's te Groningen, de loks 2225 en 2216 lopen het emplacement binnen. | ||||
![]() Foto Robert Stremming |
![]() Foto Robert Stremming |
|||
![]() Foto Paul van Duin |
Foto links, ongeveer een half jaar later (16-11-1988) vertrekt de 2225 met een zusterlok met een sleep ketelwagens uit Vlaardingen. |
|||
Foto rechts, in december 1990 bevind de 2225 zich te Rotterdam Feijenoord, in het begin van het volgende jaar zal het aantal beschikbare 2200-en langzaam afgebouwd gaan worden. Vooral van de met ATB uitruste reeks 2201 tot en met 2225 worden zeer snel machines afgevoerd aangezien deze aan een revisie toe zijn. Dat er nog wel enig onderhoud plaats vond is te zien op de volgende foto's. |
![]() (Foto stichting RAILCOLOR ©) |
|||
Op 6 April 1991 wordt de 2225 door Hans Willemse gespot voor de vistrein uit IJmuiden. De lok is letterlijk volgekalkt met graffity. ![]() Foto Hans Willemse |
![]() Foto Hans Willemse Op de achtergrond is nog net een gedeelte van het inmiddels gesloopte station 'IJmuiden' te zien. |
|||
Foto rechtsboven, de vistrein, zes volle viswagens met als trekkracht de 2225 staat klaar voor vertrek te IJmuiden. Foto rechtsonder, lok 2225 onderweg van IJmuiden naar Santpoort Noord en Haarlem, passeert hier met de volle viswagens het voormalige stationnetje IJmuiden-Casembroodstraat gelegen langs het Noordzeekanaal. Opvallend detail is dat de 2225 na vertrek een omgekeerde-L sein voert en niet het derde frontsein. ![]() Foto Ton Machielsen |
![]() Foto Hans Willemse ![]() Foto Hans Willemse |
|||
![]() Foto Paul van Duin |
Foto boven links, Boxtel 23-10-1991, de 2225 staat naast de 2491. Het is hier niet goed te zien of de grafity alweer verwijderd is. Dit is namelijk wel opvallend op de foto links, in de afgelopen maanden is de graffity van de huif weer verwijderd ondanks dat de lok op binnen een jaar terzijde gesteld zou worden. Met nog slechts 1 maand en 13 dagen active dienst te gaan staat de 2225 op het kopspoor bij Den Haag Hollands spoor te wachten op wat komen gaat. |
|||
Het vervolg, hoe is het idee voor de stichting ontstaan en dergelijke vind u hier.
|