Actieve dienst van de DE lok 2225.

De loccen 2272, 2255, 2327 en 2225 op 7 april 1973 onderweg met een ertstrein richting Hilversum.
Foto Nico Spilt
Voor het begin van de stichting moeten we eerst terug gaan in de tijd, als inleiding een foto van Nico Spilt. Op zich is de 2225 op deze foto niet te zien, maar bij Amsterdam CS zijn de loccen 2272, 2255, 2327 en 2225 op 7 april 1973 onderweg met een ertstrein richting Hilversum.

Op de tweede foto (foto onder) van dit verslag, is de 2225 samen met twee andere 2200-en op de gevoelige plaat vastgelegd.
De 2225 te Uitgeest, foto van de stichting RAILCOLOR Kode 6-1046.
Mei 1982, de 2225 samen met twee zusterlocs te Uitgeest. (Foto stichting RAILCOLOR )
Foto rechts, in 1986 wacht de 2225, tussen de zusterlocs 2245 en 2220, in Venlo op de volgende inzet. (exacte datum van de opname onbekend)


In de laatste jaren dat NS 2530 dienst deed als tractie voor de sproeitrein moest er een opvolger gevonden worden. De keuze viel op de
De 2225 heeft in de jaren 80 ook bij de sproeitrein dienst gedaan.
(Foto Jeroen Roosenbeek)
Op de foto boven is de 2225 te zien op het rangeeremplacement te Zaandam. Ook de thuishaven voor de bekende Pieter Bon ketelwagens. Helaas is de exacte datum niet bekend, maar het moet in het voorjaar van 1987 zijn geweest. De trein keerde elk jaar terug in Zaandam.

Foto rechts. 3 Maart 1987, een schitterend plaatje in de sneeuw. De 2225 keert samen met zusterlok
In 1986 (exacte datum onbekend) wacht de 2225, samen met zusterlocs 2245 en 2220 in Venlo op de volgende inzet.
Foto Arnold Schepers (www.bahnbilder.de/)
locomtiefserie 2200. Om proeven te doen werd de 2225 gebruikt om mee te draaien tezamen met de 2530. Dit werd een succes. Uiteindelijk is bekend dat de 2211 voor deze aparte trein jaren lang is ingezet als vaste kracht.
In de sneeuw bij Venlo
Foto Illya Vaes
Juni 1987 is de lok in Groningen
Foto Robert Stremming
2239 als Llt 85360 in Venlo terug na keteltrein 47003 (Kfh-Kn) naar Kaldenkirchen te hebben gebracht.


Foto's links en rechts, op 26 juni 1987 wordt de 2225 door Robert Stremming gespot in Groningen
Juni 1987 is de lok in Groningen
Foto Robert Stremming
Groningen 1988
Foto Robert Stremming
Groningen 1988
Foto Robert Stremming
Een viertal foto's te Groningen, de loks 2225 en 2216 lopen het emplacement binnen.
Groningen 1988
Foto Robert Stremming
Groningen 1988
Foto Robert Stremming
16-11-88, te Vlaardingen vertrekt een trein met ketelwagens onder leiding van de 2225
Foto Paul van Duin
Foto links, ongeveer een half jaar later (16-11-1988) vertrekt de 2225 met een zusterlok met een sleep ketelwagens uit Vlaardingen.
Foto rechts, in december 1990 bevind de 2225 zich te Rotterdam Feijenoord, in het begin van het volgende jaar zal het aantal beschikbare 2200-en langzaam afgebouwd gaan worden. Vooral van de met ATB uitruste reeks 2201 tot en met 2225 worden zeer snel machines afgevoerd aangezien deze aan een revisie toe zijn.

Dat er nog wel enig onderhoud plaats vond is te zien op de volgende foto's.
Eind 1990 bevind de 2225 zich in Rotterdam, foto van de stichting RAILCOLOR, kode zy30-30.
(Foto stichting RAILCOLOR )
Op 6 April 1991 wordt de 2225 door Hans Willemse gespot voor de vistrein uit IJmuiden.
De lok is letterlijk volgekalkt met graffity.
Loc 2225 voor zes volle viswagens.
Foto Hans Willemse
Loc 2225 voor zes volle viswagens.
Foto Hans Willemse
Op de achtergrond is nog net een gedeelte van het inmiddels gesloopte station 'IJmuiden' te zien.

Foto rechtsboven, de vistrein, zes volle viswagens met als trekkracht de 2225 staat klaar voor vertrek te IJmuiden.

Foto rechtsonder, lok 2225 onderweg van IJmuiden naar Santpoort Noord en Haarlem, passeert hier met de volle viswagens het voormalige stationnetje IJmuiden-Casembroodstraat gelegen langs het Noordzeekanaal. Opvallend detail is dat de 2225 na vertrek een omgekeerde-L sein voert en niet het derde frontsein.

Loc 2225 naast de 2491 te Boxtel.
Foto Ton Machielsen
Loc 2225 voor zes volle viswagens.
Foto Hans Willemse
Loc 2225 voor zes volle viswagens.
Foto Hans Willemse
03-12-1991 te Den Haag staat de 2225 op een zijspoor te wachten om in opzending meegenomen te worden.
Foto Paul van Duin
Foto boven links, Boxtel 23-10-1991, de 2225 staat naast de 2491. Het is hier niet goed te zien of de grafity alweer verwijderd is.

Dit is namelijk wel opvallend op de foto links, in de afgelopen maanden is de graffity van de huif weer verwijderd ondanks dat de lok op binnen een jaar terzijde gesteld zou worden. Met nog slechts 1 maand en 13 dagen active dienst te gaan staat de 2225 op het kopspoor bij Den Haag Hollands spoor te wachten op wat komen gaat.
Het vervolg, hoe is het idee voor de stichting
ontstaan en dergelijke vind u hier.


Foto menu. Toch geen einde, het begin van de stichting. Hoofd menu.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 24-augustus-2010

Terug naar index pagina   disclaimer