Draaistel revisie.

Note van de webmaster, we doen onze uiterste best om u, via deze pagina, van de ontwikkelingen rond de restauratie van de 2225 op de hoogte te houden. Het kan echter voorkomen dat een update van de site wegens andere verplichtingen enige dagen op zich laat wachten, wij vragen hiervoor uw begrip.
 
September 2009.
In september 2009 wordt gestart met de revisie van een van de reserve draaistellen, dit zullen de laatste werkzaamheden te Tilburg worden.
Draaistel frame.
In de loop van de jaren heeft vuil en roest zich op allerlei onmogelijke plaatsen verzamelt. Enkel door volledige demontage kunnen alle onderdelen schoongemaakt geschuurd of gestraald worden.
Als eerste worden alle onderdelen gedemonteerd, het draaistelframe wordt vervolgens schoongemaakt, geinspecteerd op schade, alle lasnaden en het frame wordt op haarscheurtjes gecontroleerd. Uiteraard wordt het frame ook opnieuw uitgelijnd.
Er komt veel roest tevoorschijn.
Bij inspectie en reiniging van de steunlagers blijkt dat er bij één as vocht bij de smeerkussens is gekomen. Bij nauwkeurige inspectie van de as blijkt dat deze
Smeerkussens lagerschalen verwijderd.
Draaistel frame.
niet door het beschadigde smeekussen is aangetast. Deze smeerkussens zullen ook voor nieuwe exemplaren worden vervangen.
Het oude vet wordt uit de aspotten geperst en vervangen voor nieuw vet.
Stellen van de scheenplaten.
Nieuw vet in de aspotten.
Ron en Olaf meten het frame na en starten met het stellen van nieuwe scheenplaten (foto links).
Oud.
Tenslotte worden ze van een mooie zwarte verflaag voorzien. Als de zwarte verf gedroogd is zullen de witte streepjes opnieuw aangebracht.
De wielen worden schoongemaakt, vervolgens gecontroleerd op defecten en opnieuw gecenterd.
En nieuw.
Een tweetal van de scheenplaten worden vervangen, op de foto rechts is een scheenplaat gesteld en klaar voor het laswerk. Naast de twee nieuwe scheen-
En nieuw.
Gestelde scheenplaat.
platen is er nog wat meer klein laswerk aan het frame, uiteraard wordt het laswerk door een gecertificeerde lasser uitgevoerd.
 
Oktober 2009.
Schilderwerk begint.
De onderdelen waar het draaistel zijn type-benaming aan heeft te danken zijn de zwanehalzen. Op de foto rechtsboven liggen twee (ondersteboven) klaar voor de menie. De andere twee zwanehalzen worden (foto rechtsmidden) nog onder handen genomen.
Veel onderdelen in de menie
Aan het eind van de dag is er een berg werk verzet, de veren, veerhouders, remhangers en ook de zwanehalzen staan nu in de menie.
Een grote klus, zoals u ziet bestaat een draaistel uit tientallen onderdelen. Al deze losse onderdelen zijn gestraald en worden vervolgens in de menie gezet.
Zwanehalzen liggen klaar voor de menie
Zwanehalzen liggen klaar voor de menie
Zwanehalzen in de menie
 
November 2009.
Draaistelframe staat klaar voor verzending.
In November wordt een start gemaakt met het zwart schilderen van de eerste onderdelen.
De zwanehalzen worden zwart geschilderd.
Er is besloten om het draaistelframe een de bovenwiegbalk door een extern bedrijf te laten stralen. Op de foto links staan ze gereed voor verzending naar Strabeko BV.
Alle overige onderdelen worden door de leden van de stichting onder handen genomen.
De zwanehalzen worden zwart geschilderd.
De zwanehalzen worden zwart geschilderd.
Langzaam groeit de verzameling onderdelen die gestraald en geschilderd zijn.
Ook de bladveren worden geheel gedemonteerd, op de foto onder is te zien dat de bladveren met de hand schoongemaakt worden. Bladveren mogen namelijk
De zwanehalzen worden zwart geschilderd.
niet gestraald worden. De overige delen van de bladveren natuurlijk wel, dus die worden gestraald en vervolgens geschilderd (zie foto rechts).
Olaf schilderd de gestraalde delen van de bladveren.
Steeds meer onderdelen worden glanzend zwart geschilderd, maar er zijn er nog een 'paar' te gaan. Op de foto rechts bijvoorbeeld de vangbeugels die alleen nog maar in de menie gezet zijn.
Schroefveren staan klaar.
Het schilderen van de schroef veren was ook een grote klus, maar die is afgerond.
Zwanehalzen en vangbeugels.
Het eerste bladveerpakket is samengesteld, de bladveren van het tweede pakket liggen nog te
Geassembleerd bladveer pakket.
drogen. Duidelijk te zien op de foto rechtsboven, de witte streepjes inmiddels ook op de wielen aangebracht. Op de foto rechtsonder ziet u dat de eerste delen weer geassembleerd worden, de zwanehalzen staan gereed voor verdere montage.
De veren van het tweede bladveer pakket liggen nog te drogen.

Zwanehalzen geassembleerd.
Topoverleg tussen de heren.

Een krat met onderdelen.
Foto links, topoverleg tussen de heren?
Nee, alle bussen in de verschillende delen van het remwerk worden nagemeten en indien nodig vervangen door nieuwe.

Een lichtbruin draaistel is ook niet alles, veel onderdelen moeten nog een zwarte laklaag krijgen (foto onder).
Die onderdelen komen overal vandaan.

En dan zijn nog steeds niet alle onderdelen schoongemaakt, op de foto links is weer een krat met onderdelen die uit de straalcabine komen.
 
December 2009.
Het draaistelframe en de bovenwiegbalk zijn terug van de straler en zien er schitterend uit. Nu kan het draaistel weer in elkaar gezet worden.
De bovenwiegbalk.
Het draaistelframe is terug van de straler.
Gelukkig is er geen verschil tussen de zwart tinten die de straler heeft gebruikt en het zwart wat wij gebruiken voor de overige onderdelen.
Voor het draaistelframe naar de straler werd gestuurd, zijn er bouten geplaatst om te voorkomen dat de schroefdraad tijdens het stralen beschadigd zou worden. Op de foto rechts verwijdert Olaf de preventief geplaatste bouten.
Het draaistelframe is terug van de straler.
Paul is met serieproductie bezig, maar er begint licht aan het eind van de tunnel te komen.
Bouten verwijderen.
De zwanehalzen zijn geassembleerd..

De eerste zwanehals wordt in het draaistel geplaatst.
Als alle preventief geplaatste bouten zijn verwijderd moet het draaistel, wat ondersteboven van de straler terug kwam, omgedraaid worden. Gelukkig hebben ze daar het volgende op gevonden (zie onder).
En zo draai je een draaistel om.
De zwanehalzen worden klaargezet (foto linksboven) zodat ze, als het draaistel is omgekeerd, kunnen worden gemonteerd.
 
Januari 2010.
Zoals met bijna alle klussen loopt ook de revisie van het draaistel uit. De bedoeling was om de revisie in 2009 af te ronden, dat bleek te ambitieus.
Met de tekeningen erbij.
Begin januari zijn we zover dat het remwerk gemonteerd kan worden. Foto boven, met de tekeningen erbij worden de losse onderdelen in
Het eerste wiel voorzien van het remwerk.
elkaar gezet. Op de foto zijn de nieuw geplaatste bussen duidelijk zichtbaar.
Het draaistel wordt boven de assen gehesen.
geplaatst kunnen worden. Foto rechtsboven, het draaistel boven de assen, Ron hangt net een tractiemotor aan de kraan.
Met de kraan wordt de tractiemotor gekanteld.
Als alle binnen liggende delen van het remwerk zijn geplaatst, wordt het draaistel boven de assen gehesen. De assen, compleet met tractiemotoren, staan reeds op hefbokken zodat ze in het draaistel
Het draaistel boven de assen, Ron hangt net de kraan aan een motor.

Met de kraan wordt de tractiemotor gekanteld.
Foto boven, met de kraan wordt de tractiemotor gekanteld zodat de as met de hefbokken omhoog gebracht kan worden. Aan het eind van de dag zijn beide assen in het draaistel geplaatst.
 
Februari 2010.
Een van de laatste schilderklusjes is de luchtleiding, hier wordt hij in de menie gezet door Olaf.
Het draaistel is bijna compleet.
De luchtleiding wordt in de menie gezet.
Het draaistel is bijna compleet, de nieuwe doelstelling is om in februari de complete revisie af te ronden.
Draaistel gereed
wordt zwart geschilderd. Vooral het monteren van de vier 'remlatten' is een lastig karweitje, ze zijn zwaar en schijnen nooit te doen wat jij wil...
20 Februari 2010, de laatste loodjes, de vier 'remlatten', twee dwarslatten en vier vangbeugels dienen nog gemonteerd te worden en de luchtleiding
Draaistel gereed
Maar na 6 maanden werken aan het draaistel wordt in februari 2010 de draaistelrevisie afgerond.
Draaistel gereed
Draaistel gereed
Het draaistel wordt in maart overgebracht naar Beverwijk (zie hier).
Foto menu. Hoofd menu.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 19-Augustus-2010

Terug naar index pagina   disclaimer