|
|
Dieseldagen 2007 |
|
|

Foto boven, na vertrek uit de westhaven heeft de 6401 de 2278 en 2225 (buiten beeld) bij de Nedtrain vestiging Zaanstraat (Amsterdam) opgehaald. Onder de kap van het centraal station van Amsterdam is meteen een korte stop waardoor we een heerlijk bakkie koffie kunnen halen.
Na nogmaals een stopje in Utrecht worden we in Den Bosch door de eerste fotografen opgewacht (foto rechts). |

 Foto Gordon J. Lacy |
 |
 |
 |
Na aankomst in Kerkrade komt onze pilot op de trein. Na de overweg wordt de trein geheel omgerangeerd (foto's boven), zodat we met de 2225 voorop Simpelveld binnen kunnen lopen. Foto links, David wacht rustig op zijn troon tot het omrangeren klaar is, waarna de 2225 voor het eerst sinds vele jaren weer een treintje trekt....
 |
|
 De 6401 komt rechtstreeks uit de actieve dienst en mag wel een poetsbeurtje hebben. Met vereende krachten wordt de lok gewassen, zodat deze toonbaar is voor publiek. |
 |
|
 |
Als de drie lokken klaar, schoon en nagekeken zijn voor het dieselweekend 2007, wordt de dag afgesloten met een gezellig diner in de Kroon. |
|
|
Zaterdag 22 September 2007 |
|
|
 |
De 2225 heeft 's nachts in de loods gestaan, als de lok om een uur of 9 gestart wordt, is het tijdelijk mistig in de loods.
Foto onder: Op het, voor ingeweiden BJK, bankje wachten de leden van de stichting tot het tijd is voor vertrek.  |
|
|
 Foto Edo Meijer |
 Foto Edo Meijer |
Foto's boven, beide SMMR 2200-en komen elkaar, na hun eerste slag van de zaterdag, in Simpelveld weer tegen. De 2225 voert enkele rangeerbewegingen uit met de goederenstam waarmee ze binnengelopen is.
Foto rechts, de 2225 komt bij de ZLSM haar donor 2200 tegen. De originele dieselmotor van de José (302328) is in 2003 over gezet naar de 2225. Dit omdat de originele motor van de 2225, doordat de 2225 zonder demper lange tijd buiten had gestaan, volledig vastgeroest was.
|
 |
|

Daar is de 2530 van de VSM, de laatste gastlocomotief bij het dieselweekend, op de gevoelige plaat vastgelegd. |
Foto links, de trein die de 6401 vanuit Kerkrade naar Simpelveld heeft gebracht is met de esslingen en 2225 (in opzending) alweer onderweg terug naar Kerkrade als de 302328 klaargemaakt wordt voor vertrek richting Valkenburg.  |
 Om 14:35 lopen de esslingen en 2225 met de trein uit Kerkrade weer het station Simpelveld binnen. De foto rechts is een prachtig sfeerplaatje. Afgezien van de te moderne kleding van de bezoekers, een plaatje zoals dat jaren geleden gemaakt had kunnen zijn. |
 |
|
 Foto Daniel friederichsVetschau. Dit doet denken aan de bekende klompentrein, maar de 2200-en kunnen niet in 
 Foto Hugo Richter
leggen deze rit van de 2200-en naar Vetschau zowel op de heen- als de terugreis vast. |
Even na 15:00 uur nemen de beide 2200-en een rijtuig tussen hen in en maken een slag naar  Foto Hugo Richter
 Foto Daniel friederichs
multiple rijden daar de stuurstroomkabel bij het rijtuig ontbreekt. Zowel Daniel friederichs als Hugo Richter  |
|
 Foto Martin Farla |
Na aankomst uit Vetschau wordt het rijtuig weer door de 2225 in de rijtuigloods gerangeerd.
Aangezien er ook publiek bij de rijtuigloods kan komen wordt de veiligheid goed in de gaten gehouden. Zeer langzaam rangeren en geconcentreerd op de rangeerder letten (zie foto onder) is het devies. |
 Foto Arne Vermeulen |
Foto rechts, even na half vijf loopt lok 2530 met de trein uit Kerkrade het emplacement van Simelveld binnen. Deze trein zal doorrijden naar Valkenburg met de 2225 en 2278 in opzending. Uiterst rechts op de foto ziet men de twee 2200-en bij de slakkenput reeds klaar staan om achter aan de trein gerangeerd te worden.  Op de foto rechts vertrekt de laatste trein van de zaterdag naar Valkenburg, de 2530 voorop en de 2225 en 2278 in opzending. |
 Foto links, de beide mafkezen die de 2200-en begeleiden zijn stoommachinisten, zij imiteren de schuifbeweging van de lokken....  Foto Martin Farla |
|

 Foto Hugo Richter |
Foto links, even rust te Schin-op-Geul aangezien de 2225 en 2278 daar achter blijven terwijl de 2530 met de trein verder rijdt naar Valkenburg. Foto onder, om 18:06 worden beide machines weer 'opgewonden' aangezien de trein uit Valkenburg verwacht wordt.  Foto rechts, na een geslaagde remproef staat de trein in het zonnetje klaar voor vertrek, 3 grote diesel locomotieven voor een personentrein... Beide 2200-en staan natuurlijk in multiple bedrijf. |
|
Nadat de passagiers uit Valkenburg zijn uitgestapt, worden de diesellokomotieven uitgerangeerd voor een line-up bij de armseinen. Op de foto rechts staan de SMMR locomotieven reeds op hun plaats.  Foto boven, in het verblekende avondzonnetje staan de gastlocomotieven die de laatste trein naar Simpelveld hebben gebracht gebroederlijk naast elkaar. Een prachtig plaatje met de klassieke signalering. Na de line-up zijn nog enige rangeerbeweginen noodzakelijk om alle wagens en lokken gereed te maken voor de nacht. |

 |
|
|
|
Zondag 23 September 2007 |
|
|
Gedurende de zaterdag is gebleken dat de brandstofdruk van de 2225 langzaam terug liep. Derhalve wordt de volgende ochtend  Het blijkt dat de brandstof filters vervuild zijn, dit is veroorzaakt doordat de brandstoftank jaren lang slechts een klein beetje gevuld is geweest. Na de tankbeurt is de dieselolie vervuild door oxidatie (roest) die bovenin de brandstoftank zat. Na reiniging van de brandstoffilters is de brandstofdruk weer normaal, maar de |
 gekeken of hier de oorzaak van gevonden kan worden. John luitsert tevens of de brandstof injecteurs goed functioneren (foto links). Daarnaast worden de smeerputjes van de draaistellen nagekeken en waar nodig aangevuld (foto boven).  |
brandstoftank zal gespoeld moeten worden om het probleem definitief op te lossen. |
|
 Foto Gordon J. Lacy
 |
Terwijl een aantal leden de 2225 onder handen nemen, is de 2278 onderweg voor de eerste slag Simeplveld - Kerkrade. Op de foto linksboven loopt de trein het station Kerkrade binnen.

Nadat de 2278 de trein terug heeft gebracht naar Simpelveld, wordt de 2278 in opzending meegenomen naar Valkenburg. Terwijl wij genieten van het mooie Limburgse landschap (foto boven), wordt de trein door grote groepen fotografen vastgelegd (foto linksonder). |
|
 |
Nadat de 2530 te Valkenburg omgelopen is, fungeert de 2278 als opdruklok om de heuvels op te komen, Gerrit houd de 2530 in de gaten om te kijken wanneer de extra tractie noodzakelijk is. 
Foto boven, om half twee loopt de trein het station Wijlre binnen, uiteraard wordt op dat moment geen extra vermogen geleverd. |
|
Om 13:45 vertrekt de Esslingen met de 2225 in opzending voor de laatste slag van de 2225 naar Kerkrade (foto rechts). Foto onder, een drie kwartier later komt de 2225, nu met de Esslingen in opzendig, het emplacement van Simpelveld weer opgereden.
 Foto Edwin Mos
Foto rechts, nadat de trein langs het perron tot stilstand gekomen is, is de inzet voor wat betreft het personenvervoer tijdens het dieselweekend tot een einde gekomen. |
 Foto Edwin Mos
 Foto Gordon J. Lacy |
|

 |
Foto links, is de DE1 dit jaar ook weer aanwezig en defect?? (zie Dieseldagen 2006) Nee, net als de 2225, foto onder, is de Conrad met een aantal rangeerbewegingen bezig.

Foto linksonder, na een paar laatste grappen van David is het rond een uur of vier weer tijd om ons gereed te maken voor de terugreis naar Tilburg, Beverwijk en de Amsterdam Westhaven. |
|
 Foto Paul van Duin |
 |
|
Als de bagage op de lokken is gebracht en de koffiekan is gevuld, is er echter nog tijd genoeg om rustig na te babbelen bij een glaasje aangezien het vertrek pas een uur later zal zijn. Als eerst zal de 2225 naar Tilburg gebracht worden, daarna door naar Beverwijk voor de 2278 en uiteindelijk terug naar Amsterdam om de 6401 weer in de Westhaven af te leveren. Vlak voor vertrek is er nog even gelegenheid om een groepsfoto te maken van de leden van de stichting. |
 Het waren weer een paar gezellige dagen!!! Namens alle leden die aanwezig waren, wederom hartelijk dank voor de gezelligheid! |