Kijk op www.smmr.nl voor de officiele website!
Dieseldagen 2006.

Note van de webmaster, dit verslag geeft een impressie van de dieseldagen 2007, 22 en 23 September 2007 bij de ZLSM. De nadruk ligt hierbij (uiteraard) op onze 2225 en 2278. We beginnen het verslag echter op vrijdag 21 September, op vrijdag zijn de 2225 en 2278 overgebracht van Amsterdam naar Simpelveld met behulp van de 6401.
 
Dieseldagen 2007
Vertrek uit Amsterdam
Foto boven, na vertrek uit de westhaven heeft de 6401 de 2278 en 2225 (buiten beeld) bij de Nedtrain vestiging Zaanstraat (Amsterdam) opgehaald.
Onder de kap van het centraal station van Amsterdam is meteen een korte stop waardoor we een heerlijk bakkie koffie kunnen halen.

Na nogmaals een stopje in Utrecht worden we in Den Bosch door de eerste fotografen opgewacht (foto rechts).
Een koffiestop onder de kap van Amsterdam Centraal
Doorkomst in Den Bosch
Foto Gordon J. Lacy
Omrangeren te Kerkrade Omrangeren te Kerkrade
Omrangeren te Kerkrade
Na aankomst in Kerkrade komt onze pilot op de trein. Na de overweg wordt de trein geheel omgerangeerd (foto's boven), zodat we met de 2225 voorop Simpelveld binnen kunnen lopen.
Foto links, David wacht rustig op zijn troon tot het omrangeren klaar is, waarna de 2225 voor het eerst sinds vele jaren weer een treintje trekt....

Aankomst te Simpelveld
Schoonmaken van lok 6401
De 6401 komt rechtstreeks uit de actieve dienst en mag wel een poetsbeurtje hebben. Met vereende krachten wordt de lok gewassen, zodat deze toonbaar is voor publiek.
Schoonmaken van lok 6401
Schoonmaken van lok 6401 Als de drie lokken klaar, schoon en nagekeken zijn voor het dieselweekend 2007, wordt de dag afgesloten met een gezellig diner in de Kroon.
Zaterdag 22 September 2007
De 2225 wordt gestart in de loods
De 2225 heeft 's nachts in de loods gestaan, als de lok om een uur of 9 gestart wordt, is het tijdelijk mistig in de loods.

Foto onder: Op het, voor ingeweiden BJK, bankje wachten de leden van de stichting tot het tijd is voor vertrek.
Het BJK bankje.....
De 2278 staat klaar voor vertrek naar Kerkrade
De 2278 maakt de eerste slag Kerkrade, de 2225 is dan al met een stam goederenwagens vertrokken
De 2278 onderweg naar Kerkrade.
Foto Edwin Mos
richting Wijlre om het stations en seinpost personeel weg te brengen.
Daar de wissels te Wijlre in eerste instantie niet gesteld kunnen worden, de 2225 heeft immers het personeel van de seinpost aan boord, loopt de 2225 enige vertraging op bij het omplopen. Maar on 10:46
gaat het vrolijk brullend weer retour naar Simpelveld.
De 2225 brult op standje 8 naar boven
De 2225 met de goederenstam onderweg.
Foto Daniel friederichs
De 2278 loopt het station van Simpelveld binnen.
Foto Edo Meijer
De 2225 rangeert met de goederenstam.
Foto Edo Meijer
Foto's boven, beide SMMR 2200-en komen elkaar, na hun eerste slag van de zaterdag, in Simpelveld weer tegen. De 2225 voert enkele rangeerbewegingen uit met de goederenstam waarmee ze binnengelopen is.

Foto rechts, de 2225 komt bij de ZLSM haar donor 2200 tegen. De originele dieselmotor van de Josť (302328) is in 2003 over gezet naar de 2225. Dit omdat de originele motor van de 2225, doordat de 2225 zonder demper lange tijd buiten had gestaan, volledig vastgeroest was.
De 2225 wordt gestart in de loods
De 2278 staat klaar voor vertrek naar Kerkrade

Daar is de 2530 van de VSM, de laatste gastlocomotief bij het dieselweekend, op de gevoelige plaat vastgelegd.
Foto links, de trein die de 6401 vanuit Kerkrade naar Simpelveld heeft gebracht is met de esslingen en 2225 (in opzending) alweer onderweg terug naar Kerkrade als de 302328 klaargemaakt wordt voor vertrek richting Valkenburg.
De 2278 staat klaar voor vertrek naar Kerkrade
De 2225 en esslingen in Simpelveld.
Om 14:35 lopen de esslingen en 2225 met de trein uit Kerkrade weer het station Simpelveld binnen. De foto rechts is een prachtig sfeerplaatje. Afgezien van de te moderne kleding van de bezoekers, een plaatje zoals dat jaren geleden gemaakt had kunnen zijn.
Een mooi plaatje met de waterkraan.
De 2225 en 2278.
Foto Daniel friederichs
Vetschau. Dit doet denken aan de bekende klompentrein, maar de 2200-en kunnen niet in
De 'klompentrein' te Vetschau.
De 2225 en 2278.
Foto Hugo Richter
leggen deze rit van de 2200-en naar Vetschau zowel op de heen- als de terugreis vast.
Even na 15:00 uur nemen de beide 2200-en een rijtuig tussen hen in en maken een slag naar
De 2225 en 2278.
Foto Hugo Richter
De 2225 en 2278.
Foto Daniel friederichs
multiple rijden daar de stuurstroomkabel bij het rijtuig ontbreekt. Zowel Daniel friederichs als Hugo Richter
De 'klompentrein' is weer terug in Simpelveld.
De rangerende 2225.
Foto Martin Farla
Na aankomst uit Vetschau wordt het rijtuig weer door de 2225 in de rijtuigloods gerangeerd.

Aangezien er ook publiek bij de rijtuigloods kan komen wordt de veiligheid goed in de gaten gehouden. Zeer langzaam rangeren en geconcentreerd op de rangeerder letten (zie foto onder) is het devies.
De rangerende 2225.
Foto Arne Vermeulen
Foto rechts, even na half vijf loopt lok 2530 met de trein uit Kerkrade het emplacement van Simelveld binnen. Deze trein zal doorrijden naar Valkenburg met de 2225 en 2278 in opzending. Uiterst rechts op de foto ziet men de twee 2200-en bij de slakkenput reeds klaar staan om achter aan de trein gerangeerd te worden.
De beide mafkezen die de 2200-en begeleiden zijn stoommachinisten, zij imiteren de schuifbeweging van de lokken....
Op de foto rechts vertrekt de laatste trein van de zaterdag naar Valkenburg, de 2530 voorop en de 2225 en 2278 in opzending.
Lok 2530 rijdt met de trein uit Kerkrade langs het mooie seinhuis van Simpelveld.
Foto links, de beide mafkezen die de 2200-en begeleiden zijn stoommachinisten, zij imiteren de schuifbeweging van de lokken....
De laatste trein van de zaterdag vertrekt richting Valkenburg.
Foto Martin Farla
Even rust te Schin-op-Geul.
Remproef te Schin-op-Geul.
Foto Hugo Richter
Foto links, even rust te Schin-op-Geul aangezien de 2225 en 2278 daar achter blijven terwijl de 2530 met de trein verder rijdt naar Valkenburg.
Foto onder, om 18:06 worden beide machines weer 'opgewonden' aangezien de trein uit Valkenburg verwacht wordt.
De machines worden weer 'opgewonden' voor de terugrit naar Simpelveld.
Foto rechts, na een geslaagde remproef staat de trein in het zonnetje klaar voor vertrek, 3 grote diesel locomotieven voor een personentrein... Beide 2200-en staan natuurlijk in multiple bedrijf.
Nadat de passagiers uit Valkenburg zijn uitgestapt, worden de diesellokomotieven uitgerangeerd voor een line-up bij de armseinen. Op de foto rechts staan de SMMR locomotieven reeds op hun plaats.
De line-up compleet, een schitterend plaatje onder de klassieke seinen.
Foto boven, in het verblekende avondzonnetje staan de gastlocomotieven die de laatste trein naar Simpelveld hebben gebracht gebroederlijk naast elkaar. Een prachtig plaatje met de klassieke signalering.
Na de line-up zijn nog enige rangeerbeweginen noodzakelijk om alle wagens en lokken gereed te maken voor de nacht.
De line-up in voorbereiding, de 2225 en 2278 staan reeds op hun plaats.

Na de line-up zijn nog enige rangeerbewegingen noodzakelijk om de treinen en locomotieven gereed te maken voor de nacht.
Zondag 23 September 2007
Gedurende de zaterdag is gebleken dat de brandstofdruk van de 2225 langzaam terug liep. Derhalve wordt de volgende ochtend
De brandstoffilters van de 2225 worden gereinigd.
Het blijkt dat de brandstof filters vervuild zijn, dit is veroorzaakt doordat de brandstoftank jaren lang slechts een klein beetje gevuld is geweest. Na de tankbeurt is de dieselolie vervuild door oxidatie (roest) die bovenin de brandstoftank zat.
Na reiniging van de brandstoffilters is de brandstofdruk weer normaal, maar de
De smeerpotjes worden gevuld.
gekeken of hier de oorzaak van gevonden kan worden. John luitsert tevens of de brandstof injecteurs goed functioneren (foto links).
Daarnaast worden de smeerputjes van de draaistellen nagekeken en waar nodig aangevuld (foto boven).
De brandstoffilters van de 2225 worden gereinigd.
brandstoftank zal gespoeld moeten worden om het probleem definitief op te lossen.
De 2278 loopt het station Kerkrade binnen.
Foto Gordon J. Lacy
Onder grote belangstelling naar Valkenburg
Terwijl een aantal leden de 2225 onder handen nemen, is de 2278 onderweg voor de eerste slag Simeplveld - Kerkrade. Op de foto linksboven loopt de trein het station Kerkrade binnen.

Het mooie limburgse landschap

Nadat de 2278 de trein terug heeft gebracht naar Simpelveld, wordt de 2278 in opzending meegenomen naar Valkenburg. Terwijl wij genieten van het mooie Limburgse landschap (foto boven), wordt de trein door grote groepen fotografen vastgelegd (foto linksonder).
Gerrit in zijn element, de 2278 levert extra tractie voor de 2530
Nadat de 2530 te Valkenburg omgelopen is, fungeert de 2278 als opdruklok om de heuvels op te komen, Gerrit houd de 2530 in de gaten om te kijken wanneer de extra tractie noodzakelijk is.
De trein met de 2278 als opdruklok loopt het station Wijlre binnen
Foto boven, om half twee loopt de trein het station Wijlre binnen, uiteraard wordt op dat moment geen extra vermogen geleverd.
Om 13:45 vertrekt de Esslingen met de 2225 in opzending voor de laatste slag van de 2225 naar Kerkrade (foto rechts).
Foto onder, een drie kwartier later komt de 2225, nu met de Esslingen in opzendig, het emplacement van Simpelveld weer opgereden.

De Esslingen vertrekt met de 2225 in opzending naar Kerkrade.
Foto Edwin Mos
Foto rechts, nadat de trein langs het perron tot stilstand gekomen is, is de inzet voor wat betreft het personenvervoer tijdens het dieselweekend tot een einde gekomen.
De Esslingen vertrekt met de 2225 in opzending naar Kerkrade.
Foto Edwin Mos
De 2225 loopt voor de laatste maal met de trein uit Kerkrade binnen.
Foto Gordon J. Lacy
Ook dit jaar een DE1? Of is de Conrad nu gewoon aan het rangeren....
Ook dit jaar een DE1? Of is de Conrad nu gewoon aan het rangeren....
Foto links, is de DE1 dit jaar ook weer aanwezig en defect?? (zie Dieseldagen 2006) Nee, net als de 2225, foto onder, is de Conrad met een aantal rangeerbewegingen bezig.

Ook dit jaar een DE1? Of is de Conrad nu gewoon aan het rangeren....
Foto linksonder, na een paar laatste grappen van David is het rond een uur of vier weer tijd om ons gereed te maken voor de terugreis naar Tilburg, Beverwijk en de Amsterdam Westhaven.
Ook dit jaar een DE1? Of is de Conrad nu gewoon aan het rangeren....
Foto Paul van Duin
Nog een laatste kop koffie....
Als de bagage op de lokken is gebracht en de koffiekan is gevuld, is er echter nog tijd genoeg om rustig na te babbelen bij een glaasje aangezien het vertrek pas een uur later zal zijn. Als eerst zal de 2225 naar Tilburg gebracht worden, daarna door naar Beverwijk voor de 2278 en uiteindelijk terug naar Amsterdam om de 6401 weer in de Westhaven af te leveren.
Vlak voor vertrek is er nog even gelegenheid om een groepsfoto te maken van de leden van de stichting.
Groepsfoto voor vertrek.
Het waren weer een paar gezellige dagen!!!
Namens alle leden die aanwezig waren,
wederom hartelijk dank voor de gezelligheid!


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 12-december-2007

Terug naar index pagina   disclaimer