Note van de webmaster, dit verslag geeft een impressie van de dieseldagen 2006, 23 en 24 September 2006 bij de ZLSM. De nadruk ligt hierbij (uiteraard) op onze 2278. We beginnen het verslag echter op vrijdag 22 September, op vrijdag is de 2278 overgebracht van Beverwijk naar Simpelveld. |
Dieseldagen 2006 | |||||
Hieronder vind u een overzicht van ons bezoek aan de Dieseldagen van de ZLSM op 23 en 24 September 2006. Aangezien op deze uitgebreide pagina ook de nodige videofragmenten te zien zijn heeft de samenstelling van dit uitgebreide verslag wat langer op zich laten wachten dan u van ons gewend bent. | |||||
Foto rechts, de 6442 en 2278 staan na een poetsbeurt gereed voor vertrek naar het zuiden. Aangezien we rijkelijk vroeg klaar zijn met de poetsbeurt wordt een ander pad aangevraagd dan in de dienstregeling staat vermeld. Uiteindelijk is het vertrek met 3.5 uur vervroegd. ![]() Foto Pjort Schraal www.schraal.nl Foto boven, ondanks de veel vroegere vertrektijd, worden we door Pjort Schraal al bij het verlaten van het Corus terrein op de gevoelige plaat vastgelegd, de eerste foto van velen die nog zullen volgen. Foto rechts, om 14:13 uur staan de locomotieven bij station Beverwijk gereed voor vertrek. |
![]() Foto Pjort Schraal www.schraal.nl ![]() |
||||
Format : WMV. 0,99Mb. De 6442, met de 2278 aan de haak, onderweg naar Simpelveld. |
![]() |
![]() |
![]() |
||
Foto's boven, bij de langere stops worden de lagers en dergelijke van de 2278 gecontroleerd. Dit is de eerste lange rit van de 2278 sinds de dieseldagen 2005. De foto links is genomen tijdens de stop te Utrecht, de foto rechts tussen Best en Eindhoven Beukenlaan. Bij de controle tijdens de stops bleek bij de controle dat de reis uitstekend verliep. Rond 18:30 was de aankomst te Simpelveld, waar we met een heerlijke chinese maaltijd zijn onthaald. | |||||
Dan is eindelijk het weekend aangebroken, we hebben er lang naar uit gekeken en vinden het erg jammer dat de 2225 zijn opwachting dit jaar wederom niet kon maken. Het mocht echter de pret niet drukken, de sfeer was uitstekend gedurende het gehele weekend. Zelfs een storing kon geen roet in het eten gooien, maar dat wordt verderop wel duidelijk. | |||||
![]() Foto Martijn Schurink |
Foto links, aankomst van de 2278 op de eerste slag naar Kerkrade. De 2278 is met enige vertraging uit Simpelveld vertrokken. Tijdens de remproef voor het rangeerwerk bleek dat één rijtuig niet helemaal mee wilde werken. |
||||
|
|||||
Aangezien veiligheid boven de dienstregeling staat diende het remprobleem eerst opgelost te worden. |
|||||
| |||||
![]() ![]() Foto Frank Leurs |
Foto links, de DE1 41 ontmoet de 6442 bij binnenkomst te Wijlre. Als de DE1 41 binnengelopen is kan paul de 6442 de sporen geven om richting Schin op Geul door te rijden. Bij vertrek uit Schin op Geul is door Frank Leurs de foto linksonder gemaakt. ![]() |
||||
![]() Foto Martijn Schurink |
![]() Foto Pjort Schraal www.schraal.nl |
||||
Foto linksboven, na vertrek uit Kerkrade dient bij Spekholzerheide de overweg met de hand "gesleuteld" te worden. Na de stop te Spekholzerheide gaat het verder naar Simpelveld. Bij Eys heeft Pjort Schraal de beide foto's rechts gemaakt. Rechtsboven ziet men de 2278 die na de stop te Simpelveld verder rijdt in de richting van Schin op Geul. Op de foto rechtsonder is de 6442 onderweg naar Simpelveld, nadat de 2278 en 6442 elkaar bij Wijlre gepasseerd zijn. |
![]() Foto Pjort Schraal www.schraal.nl |
||||
![]() Foto Frank Leurs |
![]() Foto Frank Leurs |
||||
![]() Foto Frank Leurs |
Bij aankomst, omlopen en vertrek te Schin op Geul heeft Frank Leurs deze drie foto's genomen. Verder commentaar is eigenlijk overbodig. | ||||
![]() Format : WMV. 2,198Mb. Binnenlopen van station Wijlre, hier kruisen de 2278 en 6442 elkaar. |
|||||
Foto linksonder, de 6442 is reeds weer uit Simpelveld geariveerd en wacht op het binnenlopen van de 2278 te Wijlre. | |||||
![]() Foto Edo Meijer |
Bij binnenkomst te Simpelveld passeert de 2278 haar tijdgenoot de DE1 41. Hiermee is de eerste volledige slag Simpelveld - Kerkrade - Schin op Geul - Simpelveld afgerond. De dienstregeling geeft aan de de 2278 nogmaals een zelfde slag zal gaan maken, er is de keuze gemaakt om de verschillende treinbewegingen zoveel als mogelijk in tijdvolgorde weer te geven. In dit verslag gaan wij dus ook weer naar Kerkrade. Op de foto linksonder loopt de 2278 in Kerkrade om, om vervolgens aan de andere zijde van de trein weer aan te koppelen (foto rechts). |
||||
![]() Foto Edo Meijer |
![]() Foto Edo Meijer |
||||
![]() Foto Martijn Schurink Uiteraard stellen we onze pilot van de ZLSM ook in de gelegenheid om plaats te nemen en te rijden. |
Foto links, ook de 6442 is voor de tweede maal bij Eys onderweg van Wijlre naar Simpelveld. ![]() |
||||
![]() Format : WMV. 1,80Mb. Binnenlopen van het emplacement Simpelveld, samen met de jarige ZLSM Railbus. |
|||||
![]() Foto Edo Meijer |
Met onze pilot als machinist lopen we volgens schema binnen te Wijlre, aangezien de Railbus en een van de goederen treinen van de ZLSM te Schin op Geul staan is Wijlre de enige mogelijkheid om om te lopen.
Voor we omlopen komen een aantal belangstellenden aan boord (foto links), deze belangstellenden nemen we maar mee tijdens het omlopen...
|
||||
De volgende inzet van de 2278 is volgens de dienstregeling pas over een uur, de 2278 wordt derhalve met haar stam rijtuigen uitgerangeerd. ![]() Foto Edo Meijer |
![]() Foto Edo Meijer Foto boven en links, tijdens het rangeren is slechts een van de frontseinen ontstoken. |
||||
Om 15:03, precies volgens dienstregeling komt de 6442 binnen vanuit de richting Kerkrade. Hierna heeft de 6442 nogmaals een slag Kerkrade op het programma staan, voordat ze om 16:45 achter de 2278 aan richting Schin op Geul zal rijden. ![]() Format : WMV. 1,52Mb. Starten van de 2278 dieselmotor en omlopen voor de laatste slag naar Schin op Geul. Later zal blijken dat bij de volgende start-poging een van de accu's beschadigd zal raken, maar daarover later in dit overzicht meer. |
![]() Foto Edo Meijer |
||||
![]() |
De laatste slag van de 2278 naar Schin op Geul vertrekt om 16:09 uit Simpelveld. Tijdens deze laatste slag op de zaterdag neemt Rik het er van (foto links). ![]() Foto Pjort Schraal www.schraal.nl Foto boven, de 2278 te Eys, onderweg naar Wijlre. |
||||
Foto rechts, loc 2278 komt om 16:40 aan bij het schilderachtige station Schin op Geul. ![]() Foto Pjort Schraal www.schraal.nl ![]() Format : WMV. 1,20Mb. Met de dieselmotor op volle toeren gaat het van Wijlre naar Simpelveld. Na binnenkomst te Simpelveld (zie foto rechts), wordt de 2278 wederom uitgerangeerd. Tijdens het wachten op de binnenkomst van de laatste treinen wordt bekend gemaakt dat de DE1 41 met pech te kampen heeft. Dat is de inleiding voor de pechgevallen van de zaterdag, pechgevallen die op 1 na gelukkig geen gevolgen hebben voor de dienstregeling van zondag 24 September. |
![]() Foto Martijn Schurink Tijdens het omlopen geven we een lift aan de ZLSM medewerker die de wissel tijdens het omlopen heeft bediend. Na vertrek uit Schin op Geul komt nog een laatste stop te Wijlre. ![]() |
||||
Nadat de DE41 met pech bij de werkplaats tot stilstand gekomen is en tevens een acculader van de stoomgroep West Zuiderpark in rook was opgegaan, was onze 2278 van mening dat zij ook van zich moest laten spreken. |
|||||
![]() |
Nadat de loc voor de rijtuigloods was afgezet, diende de 2278 eigenlijk nog een stukje verplaatst te worden. Echter tijdens het starten van de dieselmotor smelt, meest waarschijnlijk door een slecht contact, een van de accupolen compleet van een accu. Na inspectie wordt besloten om de volgende ochtend dit euvel te repareren, het is reeds een lange dag geweest. Na een kort bezoek aan ons vakantiehuisje (foto links)om de slaapplaatsen klaar te maken, gaan we een lekker hapje eten in eetcafe De Kroon. |
||||
![]() Dankzij de welwillende medewerking van de ZLSM heeft het publiek echter niets van de storing gemerkt. Binnen een uur was de accu vervangen door een exemplaar van de ZLSM en was de accukabel gerepareerd. Na de reparatie start de dieselmotor weer zonder problemen. De 2278 vertrekt derhalve volgens |
De volgende ochtend staat de DE1 41 bij de werkplaats. Zoals op de foto te zien is, is de DE1 door een Köf van de ZLSM verplaatst (foto links). De DE1 is bij aanvang van de dienstregeling niet inzetbaar. Op de foto onder ziet u de defecte accu van de 2278, een van de accupolen is compleetgesmolten. ![]() |
||||
![]() |
dienstregeling naar Kerkrade. Dat een en ander niet heeft geleid tot een slecht humeur is te zien bij vertrek van de 6442 vanaf de rijtuigloods. ![]() Format : WMV. 1,69Mb. Vertrek van de 6442 vanaf de rijtuigloods. Bij Wijlre blijkt dat een van de frontseinen van de 6442 niet naar behoren werkt, maar ook dit is binnen enkele minuten verholpen (foto links). Zoals vermeld was dat niet het geval met de DE1, dit |
||||
noodzaakte de ZLSM om creatief met de situatie om te gaan. Het resultaat ziet u op de foto rechts en onder. ![]() ![]() |
![]() Deze combinatie heeft zondag vrijwel de gehele dag de DE1 dienstregeling opgevangen. Op de foto linksonder staat de combinatie gereed voor vertrek richting Kerkrade. Op deze foto ziet u eveneens het model van de struktonlocomotief van de stoomgroep West Zuiderpark die, ondanks de verbrande acculader, ook op zondag de gehele dag zijn ritjes heeft verzorgt. |
||||
Matthew Lommerde heeft de 2278 tijdens de eerste slag Simpelveld - Schin op Geul van zondag 24 September | |||||
![]() Foto Matthew Lommerde www.OVnieuws.info |
|
||||
![]() Foto Ivo Laeven Aangezien de 6442 uitgerust is voor radiobedrijf, geeft Willem een demonstratie door met de 6442 om te lopen met behulp van radiobedrijf. |
Om 12:47 loopt de 6442 op zondag voor de tweede keer binnen op het station Schin op Geul (foto links). ![]() Foto Ivo Laeven |
||||
![]() Format : WMV. 1,72Mb. Loc 6442 loopt binnen op station Simpelveld. |
|||||
![]() ![]() |
Ondertussen is de alternatieve DE1 terug vanuit de richting Kerkrade (foto linksboven). Om 14:14 zal zij de volgende slag naar Vetschau verzorgen. | ||||
Gedurende het weekend zijn naast veel foto's, uiteraard ook veel mensen aan het werk geweest met een video camera. De 15 jarige Camiel Simons is een van hen, hij heeft een impressie gemaakt van de 2278 tijdens het dieselweekend. ![]() Format : WMV. 1,47Mb. De 2278 tijdens de inzet op zondag 24 september. Camera : Camiel Simons (15) Op de site www.simonstreinen.nl staat een uitgebreider videoverslag alsmede nog een aantal foto's. |
|||||
Inmiddels is de 2278 geariveerd vanuit Schin op Geul (foto linksonder), zij staat meteen gereed voor de volgende rit naar Kerkrade. | |||||
![]() Foto Matthew Lommerde www.OVnieuws.info Dit viadukt was op 8 Februari 2006 in het nieuws omdat een vrachtwagen het voetgangers gedeelte van het viadukt had geramd. Op de foto is te zien dat het voetgangersgedeelte nog immer ontbreekt. |
Tijdens de laatste slag Simpelveld - Wijlre wordt de 2278 wederom gevolgt door Matthew Lommerde, foto onder een mooie opname tijdens de passage van het viadukt te Eys. ![]() Foto Matthew Lommerde www.OVnieuws.info |
||||
Na het binnenkomst te Wijlre, dient er weer omgelopen te worden voor de terugrit naar Simpelveld. Op de foto rechts rijdt de 2278 een "stop tonend" sein voorbij. Normaal gesproken is dit uiteraard niet toegestaan, een ![]() Foto Matthew Lommerde www.OVnieuws.info |
![]() Foto Arne Vermeulen treindienstleider kan echter het voorbij rijden van een stop tonend sein toestaan. Nadat de 2278 te Wijlre weer voor de trein gerangeerd is, gaat het op vol vermogen de heuvel op richting Simpelveld (foto links). |
||||
Voor de 2278 terug is uit Wijlre, vertrekt de 6442 nogmaals richting Kerkrade. Boven de loc is duidelijk de zogenaamde rouwbrief zichtbaar, middels dit sein wordt door de treindienstleiding aangegeven of rangeerbewegingen toegestaan zijn. ![]() Foto Sven Brouwers |
![]() Foto Sven Brouwers Als de 2278 binnen komt vanuit Wijlre, wordt de trein uitgerangeerd langs spoor 2. Als u goed kijkt ziet u dat niet alleen het enkele frontsein is ontstoken, maar ook de zwaailichten zijn aangezet tijdens het rangeren. |
||||
Terwijl de 6442 nog niet terug is uit Kerkrade wordt de 2278 ingericht voor de terugrit naar Beverwijk. Met de Esslingen wordt de bagage van de stichtingleden van het bagagerijtuig naar de 2278 getransporteert. Daarnaast wordt de accu die wij van de ZLSM hebben geleend weer uitgebouwd, in Beverwijk zal een nieuwe accu ingebouwd worden. Hierna wordt de Esslingen achter de trein gekoppeld, de Esslingen zal de trein van Kerkrade terugbrengen naar Simpelveld. Het wachten is op de 6442 die voor de 2278 gezet zal worden voor we de allerlaatste rit van de dieseldagen 2006 naar Kerkrade zullen rijden. |
![]() Foto Matthew Lommerde www.OVnieuws.info |
||||
![]() Foto Rogier Immers www.railfan.nl Onderweg komen we verschillende fotograven tegen die het transport vastleggen, de foto boven is genomen te Landgraaf. De foto rechts is genomen tussen Spaubeek en Geleen Oost en bij aankomst in Beverwijk staan er zelfs drie fotografen te wachten om dit moment vast te leggen. ![]() Foto Martijn Schurink |
De 6442 is door Railion ter beschikking gesteld om de 2278 van de stichting MMR over te brengen van Beverwijk naar Simpelveld en terug, maar zoals u in dit overzicht heeft gezien heeft de loc ook meegedraaid in de dienstregeling van het dieselweekend.
Na een geslaagd weekend vertrekt de 6442 even voor 17:00 uur met de 2278 aan de haak volgens dienstregeling naar Beverwijk. ![]() Foto Matthew Lommerde www.OVnieuws.info Aangezien de 2278 niet meer gestart kan worden, wordt de 6442 omgeschakeld op radiobedrijf. Gerrit rangeert de 2278 naar haar vertrouwde plaatsje naast de loods van Railion Beverwijk. Via deze weg willen wij het enthousiaste publiek, de vrijwilligers van de ZLSM, maar zeker ook het management van Railion hartelijk danken voor het mogelijk maken van dit geweldige weekend! |
Foto menu. | Terug naar 2278 pagina | Hoofd menu. |