|
|
Het is de bedoeling dat op deze pagina foto's getoond worden van de 2278, niet enkel in de staat waarin zij nu verkeerd, maar ook foto's die genomen zijn tijdens haar actieve dienst. |
|
Als u foto's hebt die op deze pagina afgebeeld mogen worden, kunt u ze sturen naar disabled! foto-emailadres. Vermeld, bij voorkeur, waar en wanneer de foto genomen is. |
|
|
 Foto Nico Spilt
doet vermoeden dat hij niet uit Nederland komt en dat klopt. Dit is de eerste foto die naar de stichting is gestuurd vanuit het buitenland....) de loc terwijl zij met intercity wagons in de weer is.
 Foto Marcel Schuring |
Foto links, een foto van de 2278 in zijn originele kleurstelling, Bussum Zuid, 2 april 1969. Loc 2278 met een goederentrein uit de richting Hilversum.
Foto onder, dertien jaar later is de 2278 actief met rangeerwerk in het centraal station van Amsterdam. Daar vereeuwigd Gordon J. Lacy (Jawel, de naam
 Foto Gordon J. Lacy
Foto links, eveneens in 1982 is de 2278 aanwezig op de open dag die in Amersfoort gehouden wordt. Op deze foto is de snor op de cabine heel goed te zien. |
|
 Foto Robert FischerFoto rechts, aan de andere zijde van de lok is op het andere spoor staat de, destijds eveneens bruine, 2281 binnen in de werkplaats. |
Detail opname van de nummerplaat gemonteerd aan de rechterzijde van de cabine, de opname is genomen op 29-07-1985 bij de lijnwerkplaats Zwolle.  Foto Robert Fischer |
Foto onder, een opname van de cabine. Let ook op de bufferbalk die hier reeds geheel rood is geschilderd.  Foto Robert Fischer |
 Foto Robert FischerEnige tijd later werd de 2271, wel in de huisstijl geschilderd, achter de 2278 gerangeerd. |
|
|
De 2278 verlaat Fo op 03-05-1989. Op de achtergrond is duidelijk te zien dat de locomotief serie 2200 en 2400 massaal aanwezig is. |
 Foto Rob van der Rest |
|
|
 Foto Rob van der Rest Na het afleveren van de goederentrein met de 6426 verlaat de 2278 weer Fo. |
Op 4 april 1991 komen de 2278 + 6426 met een goederentrein aan te Fo.
 Foto Rob van der Rest |
|
|
 Foto Paul Engelbert |
Tr55202 Fo-Kfh bij de overweg in de Hordijk (bij R'dam Lombardijen) 29-11-1991. |
|
|
De 2278 op 9 april 1992 onderweg met een goederentrein bij de Barendrecht aansluiting. |
 Foto Paul Engelbert |
|
21 april 1992, Rotterdam-Zuid, met de 2278 is trein 55250 onderweg. |
 Foto Paul Engelbert |
|
 Foto Paul Engelbert |
Trein 55310 tussen Ddr-Kfh bij Dordrecht 28-7-1992. |
|
Op de voorgrond sik 310, daarachter de 2278 gaat samen met de 2307 als trein 55315 verder. Dordrecht 28-7-1992. |
 Foto Paul Engelbert |
|
|
In februari 1994 is de 2278 niet alleen op de gevoelige plaat gezet, maar wij werden door Martin Vink ook verrast met een stukje video.
Format : MPG. 3,0Mb. De 2278 met een sleep goederenwagens bij Dordrecht op 2 februari 1994. |
 Foto Martin Vink |
Van de stichting RAILCOLOR komen nog een tweetal foto's van de 2278 uit 1994.
 Foto stichting RAILCOLOR © |
 Foto stichting RAILCOLOR © Op 6 juli is de 2278 twee gemengde goederen treinen onderweg bij Rotterdam Zuidwijk. |
|
In 1995 ontmoeten Rob van der Rest en de 2278 elkaar twee keer. De eerste keer op 11 april, de 2278 is op de havenlijn onderweg naar de Botlek. Foto Rob van der Rest |
Foto Rob van der Rest In september is de tweede ontmoeting, de 2278 is met een trein tankcontainers op weg naar Kfh, Rotterdam-Pendrecht (foto links). |
|
|
 |
De 2278 werd in 1998 op de open dag in Tilburg gebruikt voor hersporingsdemonstraties. |
|
De stichting heeft van verschillende belangstellenden foto's toegestuurd gekregen van de 2278 tijdens zijn actieve dienst in Terneuzen. Helaas is niet van alle foto's de datum bij uw webmaster bekend. |
 Foto Edwin Mos |
 Foto: Tim Goorman |
 Foto: Tim Goorman |
 Foto: Tim Goorman |
 Foto: Tim Goorman |
 Foto: Tim Goorman |
 Foto: Tim Goorman |
|
 Foto: Tim Goorman |
 Foto: Tim Goorman |
|
In 2003 is de 2278 tijdelijk in dienst bij Strukton, in deze periode wordt de 2278 ingezet op de nieuwe Betuwelijn. |
 |
 Foto Simon Stennenberg |
Datum 13-mei-2003, de 2278 op het werkemplacement voor de Betuwelijn nabij Papendrecht. |
|
 |
Juni 2003, de 2278 met een aantal FCCPPS wagens. |
 Foto Marc Reerink |
 Foto Marc Reerink |
|
 Foto Marc Reerink |
 Foto Marc Reerink |
Juli 2003, in dit geval geen ballast, op deze foto's zijn de rails aan de beurt. |
 Foto Marc Reerink |
|
 Foto Marc Reerink |
 Foto Marc Reerink |
 Foto Marc Reerink |
|
|
 |
 Foto Martin Farla |
In september 2003 staat de 2278 in de Westhaven te amsterdam, waar zij onder andere in een 'line-up' met een (vlnr) 6400, 1300, 1500 en 1600 gefotografeerd wordt. |
 Foto Martin Farla |
 Foto Martin Farla |
|

De 2278 in de Westhaven |

hopend op betere tijden. |
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - December 2003 |
|
|

|
De 2368 en 2278 in de "frisse" buitenlucht. De 2278 staat, met een fraaie pluim vanwege de vrieskou, al warm te draaien. |
 |
| De 2278 is in 1997 voor het laatst onder handen genomen in Tilburg. Foto rechtsonder: Navraag bij het Eisenbahn Bundesambt leert dat de E.B.A. stikker met zijn nummer niet correct |

 |
zijn, de stichtingleden trachten de officiele documenten van de EBA keuring boven water te krijgen. |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - Mei 2004 |
|
|
De 2278 staat in het zonnetje te wachten om op een ander spoor gerangeerd te worden. |
 |
Foto onder links: Een blik op stuurstand 1, de duitstalige stikkers voor de EBA keuring zitten nog bij alle schakelaars.
Foto onder rechts: Werkzaamheden onder de huif, de regulateurskabel wordt vervangen in verband met een storing. |
|
De nieuwe regulateurskabel is geinstalleerd, helaas bleek dit niet de oplossing van het probleem. In de toekomst zal er verder gezocht moeten worden naar de oorzaak van de storing. |
 |

Videofragment
Format : Windows media video. 2,1Mb.
Beschrijving : Starten van de 2278, deel 2.
Een kijkje onder de huif, na het vervangen van de regulateurs kabel wordt de 2278 gestart. Na het opbouwen van de brandstofdruk wordt de generator aangedreven en start de Stork Superior diesel. |
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - Augustus 2004 |
|
|
 |
De accu's van de 2278 zijn versleten en worden verwijderd. |
De leden van de stichting kijken of er 10 vrachtwagen accu's geregeld kunnen worden die nog een jaartje mee kunnen.
(Sponsoren zijn welkom, mail disabled! webmaster) |
 |
 |
Mocht het niet lukken om binnen een aantal weken 10 oude accu's te regelen, dan worden de oude accu's van de pluklok 678 in haar grote broer geplaatst. |
 |
|
Op de pagina over de restauratie van de 2225 kunt u zien dat de stichtingleden in januari 2005 een partij goederen hebben opgehaald, daaronder bevinden zich de accu's die we nodig hebben voor de 2278. Klik hier voor het verslag van het ophalen van deze goederen. |
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - September 2005 |
|
|
Op 3 September zijn een 7 tal leden van de stichting weer in Beverwijk aanwezig om aan de 2278 te werken. Op de foto's hier onder zijn de rangeer werkzaamheden te zien, de 2278 wordt in de loods geplaatst om eerst middels hoge druk gereinigd te worden. |
 |
 |
|
 |
Foto boven, aan het donkere vlak op de huif, is te zien dat in de tussentijd reeds enige conserveringswerkzaamheden aan de huif zijn verricht.
Foto links, Boyd spuit middels de hoge druk als eerste de accubakken schoon, zodat de nieuwe accu's geplaatst kunnen worden. |
|
 |
Foto links, Ron heeft een aantal roestplekken op de neus aangepakt. |
 |
 |
Foto boven en rechts, na de accubakken neemt Boyd de rest van het lok en met name de draaistellen op de korrel. |
|
 |
 |
Een jaar geleden, in Augustus 2004 zijn de oude versleten accu's verwijderd. Op 3 September worden door Maarten, Paul en Rik in de gereinigde accubakken 10 nieuwe accu's geplaatst en aangesloten. |
|
Foto rechts, Olaf en Boyd hebben de roller ter hand genomen om de bufferbalk van een fris laagje grijze verf te voorzien. Foto onder, ook de roestplekjes op de neus zijn van een nieuwe laag gele verf voorzien. |
 |
 |
In principe (100% zeker is dit op het moment van schrijven nog niet, webmaster) is het de bedoeling om met de 2278 aan de dieseldag van de ZLSM deel te nemen. Ondanks dat er de afgelopen weken erg hard aan de 2225 is gewerkt, zal deze |
niet op tijd klaar zijn om deel te nemen aan de dieseldag. |
|
Met de nieuwe accu's op hun plaats en het bakkie als starthulp, wordt de 2278 "opgewonden". Per slot van rekening heeft de motor van de 2278 sinds Mei 2004 niet meer gelopen, na enige malen tornen start de Stork Superior dieselmotor zonder sputteren. De 2278 is op eigen kracht naar zijn plaats naast de loods gereden. |
 |
|
|
 |
Een week later, 10-September-2005, de 2278 is een dag eerder al binnen gezet vanwege mogelijke regen. Het blijkt een goede keuze te zijn, 's nachts trekt een zwaar onweer front over het land.
Op deze eerste foto van 10 September is te zien dat onder andere de draaistellen echt wel wat aandacht kunnen gebruiken.
Doordat de loc de hele nacht droog heeft gestaan, kunnen de leden vroeg aan de slag. |
 |
 |
Foto links, om een 9 uur 's morgens is Ron al bezig met het ontroesten van de louvre deuren. Foto boven, het eerste draaistel wordt van een nieuwe zwarte laklaag voorzien. |
Ook zijn de olieën en vetten van de lok aangevuld, dankzij de partij goederen die de stichting met sponsorgeld van Stork Special Products BV over heeft kunnen nemen heeft de stichting hiervan voorlopig voldoende op voorraad.
Maarten zit ondertussen even uit te blazen van een ander 'klusje', ook de 2278 heeft namelijk nieuwe 'kooltjes' gekregen in de hoofdgenerator. Het vervangen van de meeste koolborstels van die hoofdgenerator |
 |
|
|
is geen probleem, maar de koolborstels aan de onderzijde van de hoofdgenerator zijn een hele uitdaging.
Foto links, Maarten en Paul laten zich echter niet zomaar kennen....
Foto rechts, de nieuwe 'kooltjes' |
|
|
 of we de cabine nog helemaal geschuurd en geschilderd krijgen voor de dieseldag van de ZLSM is de vraag. |
Foto links, Gerrit is aan de gang met zijn verfspuitje, |
|
 Foto rechts, Boyd lijkt te kijken naar het laatste stuk van het laatste draaistel alsof de laatste loodjes letterlijk het zwaarst wegen. |
De neus van de 2278 zal in ieder geval wel klaar zijn, want wie zijn neus schend....... |
|
|
Een week voor de dieseldag van de ZLSM gaan we er voor om de 2278 geheel af te |
 |
 |
schilderen, er moet nog veel gebeuren, maar het zal er veel beter uit zien als de (op deze twee kleine foto's getoonde) verbleekte met roestplekken overdekte machine van 3 weken geleden. |
Op deze zaterdag zijn de eersten al om 08:00 uur binnen, met schuur- machines en staalborstels gaan zij de laatste roestplekken telijf. Als de tweede omloop en huifzijde van roest en |
 |
andere ellende is ontdaan, dient de lok een stukje verplaatst te worden. Foto linksboven, het starten van de 2278 veroorzaakt een plaatselijke mistbank. Foto linksonder, het eerste deel van de omloop is in de juiste kleur geschilderd. |
|
 |
Niet roestbruin, maar zwart. (Ondanks dat de machine al een dag eerder binnen is gezet, zit er nog een vochtige plek in de hoek, deze hoek kan derhalve nog niet geschilderd worden.)
Foto rechts, Maarten werkt nog een stukje van de omloop bij, Boyd is begonnen met de gele verf. De oplettende kijker ziet nog een verschil... |
 |
|
De demper word van een verse laag aluminiumkleurige verf voorzien. Op de omloop staat een halogeenlamp een tweede vochtige plek te drogen.  |
 |
 |
 Foto links, Dustin plakt het nummer 2278 af voordat de cabine geschilderd wordt. Foto boven, Ron, Paul en Maarten leggen de laatste hand aan de tweede huifzijde. |
Foto rechtsonder, het bovenste deel van de cabine staat in de eerste laag gele verf. |
Vanwege het beperkte budget is de eerste laag geschilderd met geschonken blikken verf, er blijkt wel enig kleurverschil te zitten tussen de verschillende blikken.  |
 |
|
Helaas is er echter geen tijd meer om de 2278 van zijn tweede laklaag te voorzien (uiteraard zonder kleurverschillen). We zijn echter van mening dat de 2278 met 3 weekeinden hard werken een aardig metamorfose heeft ondergaan. |
|
|
 Op de dieseldag van de ZLSM, 25 September 2005, zal de 2278 de honeurs waarnemen van de 2225 die helaas niet op tijd klaar kon zijn. De voorlopige dienstregeling geeft aan dat de 2278, samen met een Railion 6400, zaterdag 24 September om 16:16 in Kerkrade aan zal komen. |
|
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Dieseldag 2005 |
|
|
Foto rechts, op 24 September zijn de leden weer vroeg in de weer om de 2278 en 6508 gereed te maken voor de dieseldag van de ZLSM, de 2278 wordt nog op een aantal punten bijgewerkt en de 6508 wordt gewassen.
 |
 Foto Cor Heiligers
Foto links, voor aanvang van de dienstregeling staan de lokken klaar, ze vertrekken volgens dienstregeling om 12:25uur. |
|
|
Vanwege het ontbreken van de ATB installatie kan de 2278 niet op eigen kracht naar limburg. Door Railion is de 6508 ter beschikking gesteld, niet alleen om de 2278 over te brengen, maar ook om bij de dieseldag zijn opwachting te maken. Een aantal foto's onderweg, links te Echt en rechts te Sittard. |
|
|
 Foto LP |
 Foto Frank Leurs |
Op deze pagina wordt een zeer kleine selectie van de foto's van de dieseldag getoond, de uitgebreide reportage kunt u bekijken op de pagina 'dieseldag2005'. |
|
Foto rechts, na aankomst in Kerkrade wordt de 2278 omgerangeerd om met de 2278 voorop Simpelveld binnen te rijden.
 |

Foto links, een plaatje wat 30 jaar geleden gemaakt zou kunnen zijn, een 2200 staat voor een onveilig armsein te wachten. |
 Foto Simon Stennenberg |
Foto links, de DE186 is binnengelopen vanuit Schin op Geul.
 Foto Paul Engelbert |
Format : WMV 2,0Mb. De 2278 vertrekt van Simpelveld naar Schin op Geul. |
Enige minuten later zal de 2278 naar Schin op Geul vertrekken, zowel het binnenlopen van de DE186 en het vertrek uit Simpelveld is te zien in het stukje video. Paul Engelbert nam de foto rechts te Schin op Geul. |
|
Alle bezoekers, deelnemers en met name de ZLSM en hun enthousiaste medewerkers: |
 |
Bedankt voor een fantastische dag!
Op naar de dieseldag 2006?? |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - December 2005 |
|
|
Op 3 december 2005 is er na een ledenvergadering voldoende tijd over om de 2278 warm te laten draaien, de temperatuur van deze dag belooft weer enige spectaculaire plaatjes op te leveren.
 |
 Foto links, aangezien de temperatuur vrij laag is en de loc voor het laatst tijdens de dieseldag heeft gelopen is het altijd even spannend of deze aan wil slaan. |
|
Na enige malen tornen jawel hoor,
 |
 |
 een mooie pluim uit de uitlaat.... |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - Juli 2006 |
|
|
 Foto rechts, in de cabine wordt de 'ISO schakelaar' vervangen, de originele schakelaar zal daarna hersteld worden. |
Foto links, een half jaar later staat de 2278 trouw te wachten naast de wagenwerkplaats te Beverwijk.
 |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Amsterdam - Augustus 2006 |
|
|
 van de kuilwielenbank van Nedtrain vestiging Zaanstraat. Naast twee van de leden van de stichting was ook Maarten, eveneens uit de vestiging Zaanstraat, aanwezig. Om ongeveer 12 uur is de 2278 met een lier de loods ingetrokken (zie foto rechts). Het afdraaien van de wielbanden heeft ongeveer 6 uur geduurd, langer dan normaal omdat zo min mogelijk materiaal van de |
Foto links, op 19 Augustus staat de 2278 in Amsterdam voor de loods  |
wielbanden is afgedraaid. Na de werkzaamheden is de 2278 meteen weer naar Beverwijk overgebracht.
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk / Simpelveld - September 2006 ZLSM dieselweekend 2006 |
|
|
Op deze pagina wordt een kleine selectie van de foto's van de dieseldag getoond, de uitgebreide reportage kunt u bekijken op de pagina 'dieseldagen2006'. Daar vind u niet alleen foto's maar ook een aantal videofragmenten. |
|
Foto rechts, de 6442 en 2278 staan na een poetsbeurt gereed voor vertrek naar het zuiden. Aangezien we rijkelijk vroeg klaar zijn met de poetsbeurt wordt een ander pad aangevraagd dan in de dienstregeling staat vermeld. Uiteindelijk is het vertrek met 3.5 uur vervroegd.
 Foto Pjort Schraal www.schraal.nl
Foto boven, ondanks de veel vroegere vertrektijd, worden we door Pjort Schraal al bij het verlaten van het Corus terrein op de gevoelige plaat vastgelegd, de eerste foto van velen die nog zullen volgen.
De foto rechts is genomen bij Amsterdam. De reis verloopt voorspoedig, bij controle van bijvoorbeeld de lagers tijdens de verschillende tussenstops zijn er geen temperaturen waarneembaar die extreem hoog oplopen. Bij aankomst in Simpelveld is de verwelkoming bij de ZLSM, zoals gewoonlijk, zeer hartelijk. Inclusief een heerlijk chinees diner!! |

 |
Dan is eindelijk het weekend aangebroken, we hebben er lang naar uit gekeken en vinden het erg jammer dat de 2225 zijn opwachting dit jaar wederom niet kon maken. Het mocht echter de pret niet drukken, de sfeer was uitstekend gedurende het gehele weekend. Zelfs een storing kon geen roet in het eten gooien, maar dat wordt verderop wel duidelijk. |
 Foto Pjort Schraal www.schraal.nl
Uiteraard stellen we onze pilot van de ZLSM ook in de gelegenheid om plaats te nemen en te rijden. |
Foto links, de 2278 met de groene stam rijtuigen bij Eys onderweg naar Schin op Geul.  |
Foto rechts, aangekomen in Schin op Geul lopen we langzaam het station binnen.  Foto Pjort Schraal www.schraal.nl |
 Foto Martijn Schurink
Om, na omgelopen te zijn, via Wijlre terug te rijden naar Simpelveld. |
Foto onder, de op een na laatste rangeerbeweging, u kunt zien dat het een rangeerbeweging betreft doordat slechts 1 van de frontseinen ontstoken is. Nadat de dienstregeling van de zaterdag afgehandeld is gaat het echter mis.....  Foto Edo Meijer |
 Foto Edo Meijer
Foto boven, de DE41 45 te Simpelveld. Helaas krijgt de DE1 even later met pech te kampen. Ondanks verwoede pogingen om het treinstel gerepareerd te krijgen kan de DE1 de zondagdienstregeling niet rijden. |
Nadat de DE41 met pech bij de werkplaats tot stilstand gekomen is en tevens een acculader van de stoomgroep West Zuiderpark in rook was opgegaan, was onze 2278 van mening dat zij ook van zich moest laten spreken.
Tijdens het starten van de dieselmotor om de loc alsnog een stukje te verplaatsen smelt, meest waarschijnlijk door een slecht contact, een van de accupolen compleet van een accu (zie foto rechts). Dankzij de welwillende medewerking van de ZLSM heeft het publiek echter niets van de storing gemerkt. Zondagochtend was de accu inclusief accukabel binnen een uurtje vervangen en draaide de dieselmotor weer.  |

Zoals vermeld was dat niet het geval met de DE1. Dit noodzaakte de ZLSM om creatief met de situatie om te gaan. Het resultaat ziet u op de foto links en onder.  Aan het einde van de middag kwam het nieuws dat de echte DE1 weer rijvaardig was, de laatste slag van de zondagdienstregeling heeft ze nog uit kunnen voeren. |
|
 Foto Pjort Schraal www.schraal.nl |
 Foto Frank Leurs |
De 6442 is door Railion ter beschikking gesteld om de 2278 van de stichting MMR over te brengen van Beverwijk naar Simpelveld en terug, maar uiteraard heeft de loc ook meegedraaid in de dienstregeling van het dieselweekend.
Na een geslaagd weekend vertrekt de 6442 even voor 17:00 uur met de 2278 aan de haak volgens dienstregeling naar Beverwijk. Bij aankomst in Beverwijk staan er alweer een aantal fotografen te wachten om dit moment te vereeuwigen. Zie de mooie foto van Martijn Schurink hiernaast. |
 Foto Martijn Schurink |
Via deze weg willen wij het enthousiaste publiek, de vrijwilligers van de ZLSM, maar zeker ook het management van Railion hartelijk danken voor het mogelijk maken van dit geweldige weekend! |
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Beverwijk - Januari 2007 |
|
|
 Foto boven, Boyd haalt de oude accuklemmen los. Nadat de kabels bij Willem ingeleverd zijn, worden de oude loden accuklemmen verwijderd en de nieuwe accuklemmen gemonteerd (foto rechts). |
In de eerste week van januari 2007 worden de accukabels van de 2278 voorzien van nieuwe accuklemmen, dit naar aanleiding van het probleem tijdens de ZLSM dieseldagen 2007.  |
 Foto boven, de nieuwe kortere accukabels. Foto rechts, een overzicht van de nieuwe accu inclusief de nieuwe accukabels. |
Daar waar nodig zijn de soms wel erg lange kabels ingekort zodat er ook een aantal reservekabels zijn ontstaan.  |
Site versie : V11 26-juli-2012
Pagina update : 09-januari-2007
| |