DE2225
Werkzaamheden en inzetten in 2010.

Note van de webmaster, we doen onze uiterste best om u, via deze pagina, van de ontwikkelingen rond de restauratie van de 2225 op de hoogte te houden. Het kan echter voorkomen dat een update van de site wegens andere verplichtingen enige dagen op zich laat wachten, wij vragen hiervoor uw begrip.
 
Januari t/m Maart 2010.
Te Dordrecht richting Roosendaal.
Foto Arie Poots
Foto rechts, in februari is de revisie van het draaistel in Tilburg is afgerond (zie verslag draaistelrevisie.
Nog een niet aangekondigde rit, op 12 maart 2010 spot Arie Poots de 2225 onderweg met een rijtuig van de SSN te Dordrecht.
Draaistel gereed
Transport te Lisse
Ter hoogte van Lisse maakt Paul een bijzonder Nederlandse foto met de in Nederland gebouwde 2225 tussen de molens.(foto boven)
Het draaistel wordt in maart van Tilburg naar Beverwijk overgebracht. Uiteraard wordt hierbij de 2225 als tractievoertuig ingezet.
Transport loopt Beverwijk binnen.
Foto's rechts, rond 15:30 loopt het transport het station van Beverwijk binnen
Transport bij de werkplaats Beverwijk.
Transport loopt Beverwijk binnen.
De wagen wordt naar de werkplaats gerangeerd.
Op de wagen ziet u naast de twee draaistellen
Naast de draaistellen zijn ook onderdelen op de wagen geladen.
(waarvan er slechts n is gereviseerd) ook een aantal kratten. In deze kratten zitten additionele onderdelen die in Beverwijk in ons magazijn geplaatst zullen worden.

Met dit transport komt er een einde aan onze werkzaamheden in Tilburg, langs deze weg willen wij de directie en medewerkers van Nedtrain
Tilburg hartelijk danken voor de samenwerking en gastvrijheid van de afgelopen jaren!
 
April t/m juni 2010.
Begin april is er een speciale rit met voormalig Rheingold rijtuigen. De volledige rit is van Keulen naar Hoek
Te Vlaardingen oost
Foto Paul van Duin
Na enige handmatige ingrepen ging de rit weer verder en werd zonder incidenten Hoek van Holland bereikt. Op de terugreis naar Emmerich speelde de computer van de verkeersleiding Rotterdam op, het bleek noodzakelijk om hem opnieuw op te starten. Leuk detail is dat de trein op dat moment precies voor de voormalige werkplaats van Allan, waar onze 2225 het levenslicht zag, stil stond. De rest van de rit verliep zonder noemenswaardige incidenten.

Na deze rit was het echter zaak om de oorzaak van de aardsluiting te vinden. Na een aantal zaterdagen meten, waarbij de defecte weerstand op de foto rechts ook werd gevonden, bleek het probleem in de hulpvelde van tractiemotor 2 te zitten.
Vanwege de reunie van de werkplaats Feijenoord is de betreffende motor buiten dienst gesteld en zijn (tijdelijk) alle tractiemotoren parallel geschakeld. Hierdoor is de 2225 inzetbaar voor de reunie van de werkplaats Feijenoord.
van Holland en retour. Onze 2225 mag de traktie verzorgen van Emmerich - Hoek van Holland v.v. Het eerste traject naar Utrecht verliep zonder problemen, na een korte stop ging het in de stromende regen verder naar Gouda. Ter hoogte van Maassluis vond de 2225 het genoeg geweest, begon de meldlamp Aardsluiting te branden, begon de bel te luiden en viel de tractie uit.
Te Hoek van Holland
Foto Paul van Duin
Defecte weerstand
Reunie depot Feijenoord
Foto Cor de Rijke
Vrijdag 14 mei wordt de 2225 naar de Kijhoek gebracht, op de foto rechts ziet u de lok op de tankplaats.
Deze reunie vind plaats op 15 mei, met de 2225 zal het depot symbolisch gesloten worden.
Tanken op de Kijfhoek
Foto Cor de Rijke
Nadat de 2225 afgetankt is rangeert Cor de Rijke, een van de organisatoren van de reunie, de lok naar de overnachtingsplaats. Aangezien er in de werkplaats op de dag voor de reunie nog volop gewerkt wordt, kan het museum materieel daar nog niet opgesteld worden.
Aankomst te Feijenoord
Foto Rob vd Rest
Cor de Rijke rangeert de 2225 naar de overnachtingsplaats
Foto Cor de Rijke
Zaterdag morgen, voor het publiek arriveerd, wordt de 2225 met een 6400 en een sik van de Kijfhoek naar de werkplaats gebracht.
Gezellig druk
Foto Rob vd Rest
Even voor 15:00 uur een verrassing voor de bezoekers, burgemeester Aboutaleb arriveert.
Een uurtje na de opening wordt het gezellig druk op de reunie. Naast de 2225 zijn ook onder andere een plan-U en de Kameel aanwezig.
Burgemeester Aboutaleb loopt naar de 2225
Foto Rob vd Rest
De burgemeester sluit de werkplaats op symbolische wijze door de 2225 uit de werkplaats te rijden.
Burgemeester Aboutaleb als machinist
Burgemeester Aboutaleb als machinist
Volgens burgemeester Aboutaleb is ringsteken lastiger dan het verplaatsen van een locomotief.
De reunie mag als een groot succes gezien worden, vele reunie gangers hebben de organisatie de complimenten gestuurd. De werkplaats s echter nog niet gesloten, Voor de definitieve sluiting zal er nog n keer aan de 2225 gewerkt worden.
Terug in Feijenoord
Na een bakkie koffie (het was vroeg...) wordt de 2225 op de bokken gezet zodat het draaistel verwijderd kan worden.

Nadat het draaistel verwijderd is, wordt eerst de raderbak verwijderd (foto onder).
Verwijderen van de raderbak
Daarna kan de tractiemotor uit het draaistel gehesen worden (foto rechts).
Op zaterdag 29 mei is de 2225 weer terug in de werkplaats Feijenoord.
Op bokken
Zoals hierboven vermeld zal de defecte tractiemotor vervangen moeten worden.
Op bokken

De tractiemotor wordt uit het draaistel gehesen
Als de defecte tractiemotor is verwijderd, is de as zichtbaar en kan deze geinspecteerd worden.
Diverse werkzaamheden
Tractiemotor verwijderd
Foto links, de defecte tractiemotor hangt nog in de takel terwijl aan de andere kant wordt al aan de "nieuwe" tractiemotor gewerkt.
Alle onderdelen worden gereinigd en geinspecteerd
Om ongeveer 13:30 kan een begin gemaakt worden om de nieuwe tractiemotor op zijn plaats hijsen.
Alle onderdelen worden grondig gereinigd en op eventuele defecten gecontroleerd.
Tractiemotor wordt weer op zijn plaats gehesen
Lagerschalen terug plaatsen Tractiemotor wordt weer op zijn plaats gehesen
Foto boven, het terug plaatsen van de tractiemotor is een precies werkje, maar door zijn gewicht heb je soms gepast geweld nodig.

Als de motor niet correct geplaatst wordt zullen de lagerschalen die op de foto links geplaatst worden beschadigd raken.
Raderbak wordt terug geplaatst
Op de foto rechts wordt het draaistel weer onder de lok geduwd. Het eindpunt begint te naderen, maar die laatste loodjes...
Als een van de laatste onderdelen wordt de raderbak weer geplaatst, daarna kunnen de verschillende olie en smeerpunten weer gevuld worden.
Draaistel wordt onder de lok gerold
Als om 15:45 de 2225 weer (bijna) op de rails staat kunnen we de tijdelijke modificaties van de electrische installatie ongedaan maken. Dit doen we buiten de werkplaats zodat de Nedtrain werknemers, dei we overigens hartelijk willen danken voor hun inzet, op tijd naar huis kunnen.

Na nog een uurtje sleutelen is de 2225 weer helemaal in orde en rijdt op eigen kracht naar het depot van de SSN.
De 2225 staat bijna weer op de rails
Foto menu. Hoofd menu.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 15-November-2010

Terug naar index pagina   disclaimer