DE2225
Werkzaamheden en inzetten in 2009.

Note van de webmaster, we doen onze uiterste best om u, via deze pagina, van de ontwikkelingen rond de restauratie van de 2225 op de hoogte te houden. Het kan echter voorkomen dat een update van de site wegens andere verplichtingen enige dagen op zich laat wachten, wij vragen hiervoor uw begrip.
 
Februari 2009.
De stichting helpt als dat mogelijk is graag ook andere organisaties.
Terwijl ons "magazijn" onderweg is vanuit Beverwijk (foto rechts), wordt een andere organisatie aan een dieselmotor geholpen. Als we een andere organisatie kunnen helpen zullen we dat niet laten.
Eind februari wordt een transport geregeld voor een heleboel onderdelen die door de werkplaats te Tilburg, vanwege de komende sluiting, door de stichting zijn overgenomen.
2225 te Deventer
Heftruck piloot Paul heeft een treintje wagens aangehaakt.
Voor het verplaatsen van de pallets hebben we een aantal karretjes nodig, anders is het vervoer enerzijds te gevaarlijk en anderzijds te tijdrovend.
De eerste partij onderdelen.
Foto boven, volgeladen rijdt Paul de eerste lading pallets naar de plaats waar we de Hbis kunnen laden.
Tijdens het tweede ritje komt het magazijn net het station Tilburg binnen rijden.
Zodra de 6421 en Hbis het terrein opgereden zijn kunnen de onderdelen geladen worden.
De 2368 wordt met dit transport meteen naar Beverwijk overgebracht. Als alle onderdelen ingeladen zijn vertrekt het transport naar Beverwijk (foto onder).
Vertrek volgens dienstregeling richting Beverwijk.
Tijdens het tweede ritje komt het "magazijn" net het station Tilburg binnen rijden (foto links).
Onderdelen laden.
Tussenstop te Utrecht.
Foto boven, op de terugrit naar Beverwijk wordt in Utrecht kort gestopt. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de aspotten te controleren.
 
Maart 2009.
De 2225 staat klaar voor vertrek met een wagen van de SSN.
Gedurende de rit blijkt de brandstofdruk echter steeds verder terug te lopen. Door de vrijwilligers is snel actie ondernomen en woensdag werd er alweer
Foto links, na een succesvolle controle van de ATB installatie wordt de 2225 gebruikt om een rijtuig van de SSN naar Leidschendam te brengen.
Mistbank te Rotterdam Goederen.
gesleuteld aan de 2225.
Na het vervangen van de brandstofpomp bleek dat niet de oorzaak van het probleem. Verdere controle van het brandstofsysteem toonde aan dat er in de loop van de jaren op verschillende plaatsen wat vuil aangekoekt was. Maar helaas, ook dit was niet de oorzaak van het probleem.
Het probleem blijkt door een O-ring veroorzaakt te worden die zich in een overstortklep van de dieselmotor bevind. uiteraard heb je veel onderdelen op voorraad, maar dit type ring niet.
Tijdelijk is een ring gefabriceerd van een stuk rubber. Niet ideaal, maar voorlopig kan het.
Proefrit na het sleutelen.
Gerrit aan het werk op zaterdag 22 maart.
Foto links, na het sleutelen wordt nog even gereden om te kijken of de brandstofdruk ook voldoende hoog blijft als er vermogen gevraagd wordt.
 
April 2009.
Overbrengingsrit DE-III
Overbrengingsrit DE-III 26-april-2009.
In April wordt de diesel III voor de Spoorwegmuseum van Tilburg naar Utrecht gebracht. Een uitgebreid verslag van deze rit vind u hier.
Aangezien de stichting de revisie van de 2225 bijna gereed heeft, zullen de updates van de site minder frequent plaats vinden, er moet namelijk wel nieuws te melden zijn.
 
Juni 2009.
Gereedschapskist vastgezet.
Vloeistoffen kratje.
In juni worden diverse klusjes afgerond. Zo krijgt bijvoorbeeld de gereedschapskist een plekje en wordt een bak geplaatst voor diverse vloeistoffen.
Gereedschapskist vastgezet.

Asbak en afvalbak gemonteerd.
In de cabine worden de as- en afvalbakjes gemonteerd (foto boven).
 
September 2009.
Draaistel frame.
In september 2009 wordt gestart met de revisie van een van de reserve draaistellen, dit zullen de laatste werkzaamheden te Tilburg worden.

Deze draaistel revisie is welliswaar gerelateerd aan de 2225, maar behoort niet in dit overzicht. U vind het revisie verslag van het draaistel hier


In September worden een aantal ritten gereden in samenwerking met de SSN.
Op 3 September vertrekt de 2225 met 10 (Oostblok) rijtuigen en de SSN 01 uit van Hoek vna Holland. Bij vertrek weegt de trein ongeveer 650 ton (451 ton van de rijtuigen en 200 ton van de SSN 01). De 01 van de SSN wordt onderweg afgeleverd bij het depot van de SSN, met de rijtuigen wordt doorgereden naar Emmerich.
Overleg met de bijsturing.
Foto Dennis Blom
Op de foto's staat de trein gereed voor vertrek uit Hoek van Holland. Voor vertrek is er overleg met de bijsturing aangezien bij de remproef bleek dat twee rijtuigen niet correct functioneerden. Het herstel van deze rijtuigen nam wat meer tijd in beslag dan verwacht. Na herstel fuctioneert alles naar behoren.
De 2225 te Hoek van Holland.
Foto Dennis Blom
Overleg met de bijsturing.
Foto Dennis Blom
In opzending of helpt de 2225 toch mee?
de tractie verzorgen. Het gezelschap brengt eerst een bezoek aan het Spoorweg museum. Vervolgens gaat het door naar Amsterdam voor een rondvaart door
Tanken te Amsterdam Westhaven.
De 65 018 blijft samen met de rijtuigen staan bij de werkplaats Zaanstraat, uiteraard wordt ook hier
Op 8 September de volgende rit, een rondrit door west Nederland waarbij de SSN 65 018 en 2225
Restaureren te Utrecht GE
de grachten. Wij maken van de gelegenheid gebruik om met de 2225 een uitstapje te maken naar de Westhaven waar getankt wordt (foto links).
Restaureren te Utrecht GE
"getankt" (water genomen) voor het laatste traject naar Rotterdam.
Bruilofts express te Woerden..
Foto Ronald Eisses
De 2225 te Hollandsche Rading.
Foto Jeroen Kooij
Het toetje voor September is een rit met een bruidspaar en hun genodigden.
Bruilofts express onderweg.
Foto Vincent Prins
Op 25 september (foto links en onder) zien we de 2225, SSN A-rijtuig, Lloyds Register meetrijtuig en 6500 als trein 38139 op weg van Woerden naar de Maliebaan.
De 2225 te Hollandsche Rading.
Foto Paul van Duin
 
Oktober/November 2009.
Open dagen bij de SSN
Open dagen SSN 2009.

Voor diezelfde SSN is in November een slag Emmerich gereden om een rijtuig op te halen.
Op de foto rechts ziet u de 2225 vertrek gereed te Emmerich.
In Oktober is houd de SSN weer haar open dagen, ook de SMMR is hierbij met de 2225 aanwezig. Een korte impressie vind u hier.


Retourtje Emmerich.
Foto menu. Hoofd menu.
Op de pagina
Werkzaamheden in inzet 2010
wordt het verslag vervolgd.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 19-Augustus-2010

Terug naar index pagina   disclaimer