|
|
Januari/Februari 2007. |
|
|
In januari zijn werkzaamheden in de cabine van de 2225 voortgezet, deze zijn echter niet fotografisch vastgelegd. Begin februari krijgen we echter een mededeling dat Nedtrain de sporen van de poligonale loods nodig heeft voor werkzaamheden, zoals afgesproken dient de 2225 derhalve plaats te maken. Op zich geen groot probleem, ware het niet dat de 2225 niet voorzien was van deuren en ramen, derhalve niet geschikt voor de vochtige buitenwereld. |
|
|
|
Om de 2225 wind en waterdicht te krijgen dienen onder andere de deuren gemonteert te worden. Foto boven, de deuren van de cabine liggen klaar om voorzien te worden van nieuwe deurrubbers. Deze worden later op de dag door Olaf op de eerste deur gezet (foto rechts). |
|
Op de foto rechts een deel van de naar Beverwijk afgevoerde onderdelen. Van buffers tot zwaailichten
|
Foto linksboven, een van de gereviseerde ATB-asgevers ligt klaar voor montage. In de loop van de afgelopen maanden zijn veel onderdelen verzamelt. Aangezien de poligonale loods in Tilburg voor andere werkzaamheden nodig is, worden de onderdelen die niet direct noodzakelijk zijn voor de restauratie naar Beverwijk vervoert. |
|
en kachelonderdelen, maar ook gereedschap speciaal voor de locomotief serie 2200. Nee, de fiets niet, die is in Tilburg gebleven.... Aangezien slechts beperkte opslagruimte beschikbaar blijft in Tilburg zijn zoveel als mogelijk de klaar liggende onderdelen gemonteerd. Zo ook de gereviseerde ATB-asgever (foto linksonder). |
|
Halverwege de dag. Na enige gevechten met ramen en raamrubbers begint het er op te lijken. De ramen in de cabine zitten er weer in. Later zijn ook de seinglazen en dergelijke terug gezet om zoveel als mogelijk de regen te weren. Op de foto rechts ziet u de gereviseerde brandstof niveaumeter. |
|
In januari is de dieselolie weer in de tank gepompt. Nu is tenminste goed zichtbaar hoeveel diesel zich nog in de tank bevind. Ter vergelijk de foto onder, zo zag de meter er voorheen uit...
|
|
|
Foto rechts, na enige aanpassingen aan de sponning zit het cabineraam eindelijk goed passend in de sponning. Voor met name de hoekseinen zijn nieuwe ringen gemaakt. Nadat deze in de grondverf gezet zijn worden ze creatief te drogen gehangen (foto boven). |
|
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Maart 2007. |
|
De ringen van de hoekseinen zijn inmiddels in de juiste kleur geschilderd. Op de foto rechts worden de hoekseinglazen gemonteerd. |
Foto links, Maarten bereid de montage van de frontseinen voor, uiteraard worden de seinen voorzien van nieuwe lampen en bedrading. |
|
Voor een mooi plaatje is de 2225 een stukje naar buiten gelepeld. Op de cabine is het derde frontsein reeds definitief geplaatst, het begint weer een locomotief te lijken.
Foto rechts, op de neus ontbreekt het derde frontsein nog. |
|
|
Ondanks dat de lok steeds meer 'af' lijkt, is er nog heel veel werk aan kleine details te verichten. Ook komen we in de loop van de weken steeds meer missers van tROM tegen, maar daarover later meer. |
Foto onder, Ron schilderd een deel van het pijpenwerk uit de cabine. Zoals ook te zien is op de foto rechts, worden de pijpen en andere kleine onderdelen op allerlei manieren opgehangen om te drogen. |
|
|
Ook deze oogbouten zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Op de foto rechts ziet u het dakluik met de nieuwe oogbouten. |
Het dakluik op de cabine wordt bevestigd met zogenaamde oogbouten. Op de foto boven heeft u deze oogbouten aan het trapje zien hangen. |
|
Zoals hierboven vermeld komen we even terug op een van de missers van de tROM. De tROM heeft op |
meerdere plaatsen op de lok plamuur aangebracht. Helaas laat op verschillende plaatsen de plamuur alweer los (zie foto onder) aangezien er voor het |
plamuren niet (voldoende) ontroest is. We hebben al vele plaatsen ontdekt en hersteld (zie foto boven), maar hoeveel we nog zullen ontdekken..... |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
April 2007. |
|
|
Om de pijpen die naar de remkraan van stuurstand 1 lopen luchtdicht te krijgen is enige "overtuigingskracht" noodzakelijk. Terwijl de een de pijpen buiten de cabine in bedwang houdt (foto boven) draait de ander snel de koppeling vast (foto rechts). |
|
|
|
Foto links, Ron monteert de eerste heuvelweerstand. Langzaam maar zeker komen de verschillende onderdelen van de cabine weer op hun plaats terug, maar niet voordat ze zijn gestraalt en van een vers jasje verf zijn voorzien (foto onder). |
|
Foto boven, de ATB bediening is in beide stuurstanden weer aanwezig, nu is in de cabine ook weer te zien dat de 2225 voorzien is een ATB installatie. Op de huif is inmiddels ook het derde frontsein gemonteert (foto rechts). |
|
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Mei 2007. |
|
Foto rechts, na een grondige stofzuigbeurt ziet het een en ander er weer veel beter uit. |
Foto links, na al het schuur- en plamuurwerk hebben de accubakken wel een schoonmaakbeurtje nodig. |
|
Foto onder, een van de veerpaketten zit iets scheef (Op de foto is een gele hulplijn gezet, daardoor is duidelijk te zien dat het pakket scheef zit). |
Foto boven, de grote 64 tons kraan (2 x 32 ton) wordt gebruikt om de bak iets te lichten, daarna kan het veerpakket recht gezet worden. |
Met de 64 ton heeft de grote kraan net voldoende capaciteit om de bak enigszins te lichten aangezien van de draaistellen alleen het bovenste gedeelte net uit de vering gehesen wordt. |
|
Foto rechts, de accu's worden middels houten latten vastgezet. Weer een stapje dichter bij het starten van de motor..... |
Foto links, nadat niet alleen de accubakken, maar ook de accu's van hun stof zijn ontdaan kunnen de accu's weer terug geplaatst worden. |
|
Foto onder, Maarten en Paul sluiten de teruggeplaatste accu's weer aan. |
Foto boven, een lichte koelwaterlekkage maakte het noodzakelijk een aantal slangen te vervangen. |
|
|
Foto links, de brandstoffilters worden vervangen, geen overbodige luxe na bijna 2 jaar stilstand. Na het vervangen dient het gehele brandstofsysteem ontlucht te worden (foto boven). |
|
|
Het eerste teken van leven, de frontseinen en hoekseinen werken weer!!! (Foto's links en rechts)
Hierna wordt de 2225 naar buiten gezet voor de laatste test:
Starten van de dieselmotor!! |
|
|
Voor het starten van de dieselmotor spreken foto's echter niet tot de verbeelding, we hebben de eerste start na 23 maanden stilstand voor u op video vastgelegt. Dit zijn unieke beelden en geluidsopnamen aangezien de demper nog niet is geplaatst! Als u goed luisterd hoort u de zuigeslagen tijdens het starten.
|
Videofragment Format : Windows media video.2,4Mb. Beschrijving : Na 23 maanden stilstand wordt de dieselmotor van de 2225 voor het eerst weer gestart.
| Videofragment Format : Windows media video.2,4Mb. Beschrijving : Na een succesvolle start wordt het toerental voor de eerste maal verhoogt.
|
|
De laatste werkzaterdag van mei heeft Olaf 'de leiding' (foto links).
Op de foto onder is een voorlopig statieportret van de 25, de biezen moeten er nog even bij gedacht worden. |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Juni 2007. |
|
|
Foto linksonder, de ATB bediening geeft weer response. Er is nog steeds veel werk te verzetten, maar het is leuk om te zien dat er steeds meer gaat werken. Foto rechtsonder, de baanruimers en de tussenstang zijn weer gemonteerd. De ATB opneemspoelen moeten nog geplaatst worden. |
|
|
|
Op 22 juni gaat de 2225 in de avonduren naar de wasplaats om de grote hoeveelheid stof en vuil van zich af te laten spoelen. |
|
|
|
Foto links en onder, helaas weer een tegenslag (die kan er ook nog wel bij....). Op de koelerhuif is te zien dat er verflagen losgelaten zijn. Inspectie toont aan, nadat we het een en ander hebben verwijderd, dat in dit geval niet de tROM, maar een oude reparatie roet in het eten gooit. We zijn echter wel genoodzaakt om de plek uit te schuren en opnieuw te behandelen. Duidelijk zijn de verschillende lagen geel te zien op de foto links. |
|
|
En we gaan weer schuren. We horen jullie denken "Alweer????", Ja alweer. Als je naar de zakkers en druipers keek, leek het er steeds meer op dat zelfs de 2225 verdrietig was met de laatste kwastbeurt van de tROM. Na het ontvetten gaan we met een man of 7 de beroerde laklaag te lijf. Daar waar nodig wordt een laagje grondlak opgebracht (foto rechts). |
|
|
|
|
Een aantal onderdelen, zoals de lampglazen van de frontseinen, worden eenvoudig verwijderd. De overige onderdelen moeten netjes afgeplakt worden.
Foto links, Olaf plakt een cabineraam af. Foto rechts, bijna alles afgeplakt, alleen de bufferbalk en de buffers moeten nog gedaan worden. |
|
|
In de maand Juli hebben we twee weekjes vakantie, op de andere zaterdagen wordt hard gewerkt om de lok te prepareren voor.......... |
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
Augustus 2007. |
|
Nee Ron (foto rechts), ook jij mag nog even niets zeggen, het wordt allemaal duidelijk in een aantal foto's. Na een drukke ochtend waarbij de werkdag voor de meesten al tussen 08:00 en 09:00 begon kunnen we om een uur of twee genieten van een welverdiende pauze. |
|
|
|
|
We hebben Mario bereid gevonden om de lok te spuiten. Er worden in een dag twee lagen opgebracht en het resultaat mag er zijn! |
|
|
Het is een lange dag geworden, maar we zitten weer op schema voor ons bezoek aan de dieseldagen dagen 2007 bij de ZLSM! |
Na het spuiten wordt de kachel aangestoken en de spuitcabine wordt tot 60 graden verwarmt. Na een uur drogen kan de afplaktape verwijderd worden. Op de foto's links en onder ziet u het resultaat. |
|
|
Nadat de lok strak gespoten is, is het tijd voor het uitzetten en schilderen van de biezen. Dat blijkt een lastig klusje... Het kost derhalve veel tijd om de biezen uit te zetten, af te plakken, keuren, opnieuw afplakken. Nadat alle aanwezigen het eens zijn, wordt de snor licht geschuurd en kan er eindelijk geschilderd worden (foto boven). |
|
Dan kan ook de bies op de cabine aangepakt worden, dat is nog lastiger dan de biezen op de neus! Uiteraard zijn er foto's van de snor op de cabine, maar tekeningen zijn er niet meer, laat staan maten en dergelijke.
Uitgangspunt is een rechte lijn en een strakke cirkel (foto hiernaast), maar dat blijkt niet correct en dat wordt gewijzigt (foto rechts). Na een paar uur en verschillende keren wijzigen en goed kijken naar de referentiefoto (zie foto rechtsonder) zijn we pas tevreden. |
|
|
|
|
Foto links, na het verwijderen van de afplaktape en de montage van het middenfrontsein lijkt het net af, maar niets is minder waar. Foto boven, op de cabine is de bies ook geschilderd, maar de tape moet nog verwijderd worden. In het midden hangt de foto die als referentie gebruikt is. |
|
Foto rechts, de verschillende smeermiddelen van de draaistellen worden door Ron en Olaf ververst. |
Ondertussen zijn Maarten en Rik begonnen met het afplakken van de eerste lange bies. |
|
|
Foto links: Afplakken, het klinkt simpel, maar iedere deur is appart afgeplakt en iedere keer weer heb je ruzie met de scharnieren! Na verschillende uren afplakken is het schilderen van de bies eigenlijk zo gebeurd (foto boven), maar met 1 lange bies zijn we weer een dag verder en de tijd begint te dringen! |
|
Omdat de tijd begint te dringen wordt er ook op doordeweekse dagen aan de 2225 gewerkt om deze kaar te stomer voor haar eerste optreden.
Dit optreden kan natuurlijk niet zonder haar identiteit, haar eigen nummer (foto onder)! Foto rechts, wij hebben de heren Vervoort (Melis Gieterijen) en Van der Laan (Nedtrain) bereid gevonden om de 2225 haar identiteit terug te geven. Op vrijdag 24 Augustus monteren zij beroemde vleugel op de cabine. Beide heren hebben veel voor de stichting gedaan om dit moment mogelijk te maken. Dit neemt natuurlijk niet weg dat wij bij deze symboliek iedereen die dit project mogelijk maakt hartelijk willen bedanken! |
|
|
|
Foto links, natuurlijk worden ook de ovale nummerplaten gemonteerd.
Zoals eerder in dit verslag gemeld zijn de vleugels een aluminium afgietsel van de originele messing vleugel. De oplettende kijker zal derhalve ook de originele beschadigingen in de vleugel kunnen zien. De ovale nummerplaten zijn een reproductie. Alle platen zijn niet in brons, maar in aluminium gegoten, wij verwachten dat ze hierdoor iets minder diefstalgevoelig zullen zijn. |
|
De volgende dag is het tijd om de biezen af te maken. Een laatste uitdaging is de bovenste bies van de neus. Rik plakt hier de laatste delen af. |
Natuurlijk willen we ook nog een paar wagen kunnen trekken! Stralen van de koppeling is niet toegestaan, dus Paul reinigt de koppeling met een staalborstel. |
|
We zijn trots op het resultaat en hebben er vertrouwen in om ook de laatste horde, toelating op de hoofdbaan, te kunnen nemen. |
Optisch is de 2225 dan af, maar in de laatste twee weekeinden voor het eerste publieke optreden wordt er nog hard gewerkt aan bijvoorbeeld de cabine. |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
September 2007. |
|
Foto Marcel VeenstraDe 2225 zal voor de eerste keer aan het publiek getoond worden. Rond een uur of twaalf staat de 2225 achter de (ex-)Mp3030 klaar voor transport. |
Op 14 September wordt de 2225 in Tilburg opgehaald om overgebracht te worden naar de Nedtrain werkplaats 'Zaanstraat' te Amsterdam. Op de heenreis komen we al een ander transport naar de Zaanstraat tegen. |
|
Foto Ad Boer |
Onderweg van Tilburg naar Beverwijk wordt de 2225, soms tot hun grote verbazing, door verschillende spotters opgemerkt. Ad Boer is echter, voor zover wij weten, de eerste en enige spotter die de 2225 heeft weten te fotograferen. De foto links is gemaakt te Vught. |
|
Via Den Bosch (foto rechts) komen we (foto onder) voor de tweede maal door Amsterdam. Foto Marcel Veenstra
Foto Marcel Veenstra Aangezien de waslijn bij de werkplaats ontbreekt, wordt de 2225 gebruikt om te rangeren (foto's rechts en onder). Voor het eerst sinds Juni 2004 zijn de 2278 en 2225 weer samen te fotograferen. |
Foto Marcel VeenstraMaar voor we naar de Zaanstraat gaan dient eerst de 2278 in Beverwijk opgehaald te worden. Om te voorkomen dat wij ook met wagens moeten rangeren, is de 22278 reeds door de rangeerders voor de loods geplaatst. Beide 2200-en zullen voor de rit naar de Zaanstraat achter de (ex-)Mp3030 geplaatst moeten worden.
Foto Marcel Veenstra |
|
Foto rechts, omstreeks 17:30 zijn de lokken afgeleverd bij de werkplaats, Maarten zal het rangeerwerk voor de open dag coördineren. |
Als de 2200-en achter de 3030 geplaatst zijn, gaat het achteruit richting station Beverwijk (Foto links). |
|
|
Helaas, de foto's die op de open dag door uw webmaster zijn genomen, zijn door een technisch mankement verloren gegaan.
|
|
|
|
Na de open dag worden de SMMR locomotieven naar de Westhaven overgebracht om de dieseltanks te vullen.
Op de foto links staan beide locomotieven op de tankplaats in de Westhaven. Er dient getankt te worden als voorbereiding op de ZLSM dieseldagen. Het is nog even spannend of de brandstof niveau meter, die geheel gereviseerd is, goed dicht is en blijft. Maar deze test doorstaat hij met glans (foto rechts). |
|
|
Op zaterdag 22 September worden de 2225, 2278 en 2530 in een line-up opgesteld. U vind een volledig verslag van de dieseldagen op de pagina : |
Op 21 September zijn de lokken van de stichting SMMR onderweg voor hun eerste gezamelijke inzet. Op de foto links, de 6401, 2278 en 2225 onder de kap van het Centraal station Amsterdam. |
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
|
|
November/December 2007. |
|
Olaf werkt de opschriften van de lok nog enigszins bij. |
Enige weken na het dieselweekend wordt er weer aan de 2225 gewerkt, de lok is immers nog niet klaar! Op 17 November wordt gekeken of de centrale eenheid van de GSMR in de kast past, de centrale mag namelijk maar op een aantal verschillende manieren opgehangen worden vanwege de koeling. Met een zelf te bouwen kast moet een en ander net gaan (foto links). |
|
Tijdens het dieselweekend bleek dat de aansluiting bij de demper nog niet geheel 'rookdicht' was. Dit blijkt veroorzaakt te worden door de vervangen huif, bij de aansluiting met de demper blijkt de huif |
door corrosie verbogen te zijn. Door het aanbrengen van een stuk hoeklijn wordt de aansluiting in het gareel getrokken, bij controle ontsnapt er geen rook mee bij de aansluiting. |
|
Op de foto uiterst rechts is Paul bezig de nieuwe mantelbuizen vast te zetten aan bestaande pijpen. Op de middelste foto wordt de voordat deze gemonteerd kan |
Twee weken later is de ombouw
GSMR klaar. Doordat de GSMR
heeft dan de voormalige Telerail,
unit, dienen er nieuwe mantelbuizen in het luchtruim gelegd te worden. |
voor de centrale unit van de
installatie een andere opzet
de Telerail heeft geen centrale
hoornhouder enigszins aangepast worden. |
|
Na de montage van de hoornhouder, op dezelfde plaats als waar de houder voor de Telerail heeft gezeten, alsmede de montage van de GSMR bedieningseenheid bij stuurstand 1, mag het resultaat er zijn. In tegenstelling tot de voormalige telerail die prominent aan het plafond hing, is de nieuwe bedieningsunit bereikbaar, maar minder opvallend geplaatst.
Een volgende keer worden de kabels voor de installatie getrokken en waar mogelijk aangesloten. |
|
|
Foto menu. |
Hoofd menu. |
Op de pagina Werkzaamheden 2008 wordt het verslag vervolgd. |