Revisieverslag van de 2225
Werkzaamheden 2006

Note van de webmaster, we doen onze uiterste best om u, via deze pagina, van de ontwikkelingen rond de restauratie van de 2225 op de hoogte te houden. Het kan echter voorkomen dat een update van de site wegens andere verplichtingen enige dagen op zich laat wachten, wij vragen hiervoor uw begrip.
 
Januari 2006.
In 2005 is gebleken dat de huif van onze 2225, door verschillende oorzaken, minder goed was dan verwacht. De kosten om de huif weer in optimale konditie te krijgen zouden aanzienlijk zijn. De grootste kostenpost zouden daarbij de scharnieren zijn die vrijwel allemaal vervangen dienen te worden. Deze scharnieren worden erg kostbaar daar ze niet in de handel te verkrijgen zijn en derhalve handmatig geproduceerd moeten worden.
Een en ander heeft ertoe geleid dat wij de huif van de 2225 alsnog vervangen en wel door een huif van de laatste aanwezige pluklok in de benelux.
Willem, Olaf en Paul zijn bezig de huif los te maken van de pluklok.
Maarten is met een luchtsleutel de moeren los aan het draaien. Foto boven en links, Maarten, Willem, Olaf en Paul zijn bezig om de huif van de pluklok los te maken.
Foto onder, de 2225 staat klaar om de nieuwe huif te passen

De 2225 staat klaar om de nieuwe huif te passen.
De nieuwe huif wordt voorzichtig op de 2225 geplaatst. Op de volgende drie foto's (links en onder) is te zien hoe de nieuwe huif voorzichtig op de 2225 geplaatst wordt.

Bij het vervangen van een huif is het altijd spannend of hij past. Onder andere de verbinding tussen de blower en de demper is een heikel punt. Doordat de demper handmatig pas gemaakt is op de blower, is het iedere keer weer spannend of deze op een andere lok past. Aangezien je erg slecht bij de verbinding tussen de blower en uitlaatdemper kan komen, is het pasmaken van deze onderdelen een tijdrovend karwei.
De nieuwe huif wordt voorzichtig op de 2225 geplaatst. De nieuwe huif wordt voorzichtig op de 2225 geplaatst.
Ook de draadeinden waarmee de huif op het onderstel van de lok bevestigd wordt kunnen roet in het eten gooien, er behoeft slechts n draadeind enige milimeters verschoven te zitten en de huif dient eveneens pas gemaakt te worden.

Foto rechts, de huif staat p de draadeinden...
De huif staat p de draadeinden, past hij nu wel of niet...
Na enig aandringen zakt de huif op zijn plaats.
Het pasmaken van de huif blijkt gelukkig niet nodig te zijn, de verbinding tussen de blower en uitlaatdemper is slechts een fractie van elkaar verschoven en na enig "aandringen" zakt de huif over de draadeinden op zijn plaats.

Foto links, pfffff, de huif past.
De gele beugels die hierboven te zien zijn, zijn speciale beugels voor de 2200-en, door deze beugels wordt de huif richting de draadeinden geleid als de huif geplaatst wordt.

Foto rechts, de 2225 wordt opnieuw met zeil afgedekt aangezien de verbinding tussen de demper en de blower nog niet vastgezet is. Hierdoor zou er water in de blower kunnen lopen, zoals bij het hoofdstuk "Wat vooraf ging en het begin van de stichting." is te lezen kan dit voor de motor funeste gevolgen hebben.
De 2225 wordt opnieuw afgedekt met zeil.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Februari 2006.
Foto rechts, in februari staat de 2225 in de polygonale loods van Nedtrain Tilburg. In februari staat de 2225 in de polygonale loods te Tilburg.
De eerste keer past de plaat nog niet helemaal, nog een klein reepje er vanaf....
Ron en Cor zagen de eerste plafondplaat op maat. Buiten is het koud, maar er staat een heerlijk februari zonnetje.

Binnen wordt een begin gemaakt met het nieuwe plafond in het machinistenhuis.
Foto boven, Ron en Cor zagen de eerste plafondplaat op maat.
Foto rechts, de eerste keer past de plaat nog niet helemaal, een klein reepje er vanaf en weer opnieuw passen. Het kost wat tijd, maar je kan nu eenmaal alleen een stukje van de plaat af zagen en niet er bij.
Willem tapt nieuwe schroefdraad.

Willem tapt nieuwe schroefdraad.
Foto linksboven, Willem tapt nieuwe schroefdraad voor de boutjes die de afdekplaten aan de onderzijde
Even passen.
van de cabine op hun plaats houden.

Door verf, plamuur en dergelijke was de oude schoefdraad beschadigd.

Helaas zijn ook in dit geval de originele plaatjes bij de tROM
verdwenen, zodat deze van dezelfde lok als de nieuwe huif gebruikt worden. Foto linksonder, doordat het niet de originele platen zijn, moeten ze op maat gemaakt worden.
Foto boven, even passen of er nog meer gewijzigd moet worden. Als de platen op maat zijn worden ze veilig opgeborgen....
'Vonkentrekker' Maarten hangt uit de cabine. 'Vonkentrekker' Maarten hangt uit de cabine.
Een vuil relaiscontact. Foto's boven, Maarten (een van onze 'vonkentrekkers') hangt uit de cabine, samen met Paul heeft Maarten de (open) relaiscontacten in de apparatenkast gereinigd.

Het verschil is duidelijk te zien, links relais P2 met een vuil en rechts relais P3 met een inmiddels gereinigd contact.
Zoals wellicht bekend verminderd een schoon contact slijtage, vonkvorming en inbranding van de contacten.
Een gereinigd relaiscontact.
Een vuil relaiscontact. Foto linksboven, de eerste plafondplaten passen en zijn geplaatst. Op de foto linksonder is te zien dat de platen, net als 50 jaar geleden, middels parkers worden vastgezet. Op deze foto is eveneens duidelijk te zien dat het dunne materiaal op de overgangen tussen de platen niet strak te krijgen is. En oplossing zou zijn om de platen precies halverwege de dakspanten af te zagen en daar aan elkaar te zetten, het nadeel daarvan is relatief veel afval materiaal. De tweede en simpelste oplossing (zie foto onder) is een houten lat die tussen de dakspanten gezet wordt. De beide platen worden ook aan de houten lat vast gezet, waardoor een strak plafond onstaat.
De dakplaten bollen op bij de uiteinden. Middels een houten lat wordt het opbollen voorkomen.
H, een foto van de 2530 oftewel de bischop?? Die moet hier wel op de verkeerde plaats staan!!!!! Of?





Nee, toch niet. Bij de tROM hebben ze een nieuwe primer in gebruik genomen. Ben, onze huisschilder van de tROM, is met de koelerhuif bezig geweest om deze strak te maken, daarbij is de nieuwe primer gebruikt die stemmig roze van kleur is.....
H, een foto van de 2530 oftewel de bischop??
Het trekwerk met de afgebroken bout. Bij een van de haken van het trekwerk was bij demontage een bout afgebroken, op de foto links is te zien dat de bout linksonder ontbreekt. Vanwege de grote krachten die op het trekwerk uitgeoefend wordt, is besloten alle bouten te vervangen.
Foto onder, het trekwerk met nieuwe bouten.
Het trekwerk met de nieuwe bouten.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Maart 2006.
De geschilderde motor is te zien door een tweetal ontbrekende huifdeuren. De geschilderde motor is te zien door een tweetal ontbrekende huifdeuren.
Contrast..... De geschilderde motor is te zien door een tweetal ontbrekende huifdeuren. Het moet toch een mooi gezicht zijn om de huifdeuren open te zetten en die lichtgrijze motor te zien onder de roodbruine huif als de loc zijn opwachting maakt op een manifestatie.
De complete apparatenkast in beeld Foto links, de complete apparatenkast in beeld, bovenin de zekeringen voor de verschillende elektrische onderdelen als de verlichting, stuurstroom en dergelijke. Onderin de grote relais.
Foto onder, het complete plafond is inmiddels geplaatst.
Het plafond is inmiddels geheel geplaatst.
Gaatje boren.... De vloerplaten worden, in tegenstelling tot voorheen, middels boutjes vastgezet. Hiervoor wordt eerst een gat door de bodem geboord (foto links), waarna draad getapt wordt voor de boutjes (foto rechts).

Het voordeel van deze manier van montage zal duidelijk zijn. Op deze manier kunnen de vloerplaten op een later tijdstip, als dat noodzakelijk is, eenvoudig weer losgehaald worden.
Schroefdraad tappen.....
De gehele vloer ligt vast. Foto links, overzicht van de vloer. Een groot deel van de vloerplaten ligt inmiddels vast.

Foto onder, de handgrepen worden n voor n in de grondlak en roodbruine aflak geschilderd.

De handgrepen voor de accubakken etc.

Foto links, Dylan lakt de binnenkant van de handgrepen.
Dylan schilderd de binnenkant van de handgrepen.
De boutkoppen in de grondlak. De vulringen zijn vervangen door een vulplaatje.
Foto boven, bij de montage van de treden is een foutje gemaakt, de vulringen zijn vervangen door een vulplaatje zoals dat ook origineel het geval was. Daarna (foto links) worden de nieuwe bouten in de grondlak gezet voor ze hun uiteindelijke kleur krijgen.
Foto rechts (boven), een relaxte werkhouding, maar dat mag ook wel als je na een nachtdienst toch nog effe komt klussen. Dat er wel degelijk gewerkt wordt is te zien op de foto rechtsonder. Voor alle front- en hoekseinen wordt er een nieuw aansluitblokje geplaatst. Vervolgens heeft Maarten de bedrading tussen het aansluitblokken en de lampen vernieuwd.
Toch ff kijken hoe het staat als de reflector weer geplaatst is.....
Foto boven, toch even kijken hoe het staat als de reflector weer geplaatst is..... Tot het schilderwerk gereed is wordt deze echter weer verwijderd.
Relaxte werkhouding? Mag ook wel na een normale nachtdienst.
De bedrading voor de verlichting is in zijn geheel vernieuwd.
De 2296/2368 wordt regelmatig gestart om warm te draaien.

Foto rechts, de meters worden open gemaakt om de meterschaal en het meterglas te reinigen. De behuizing zal los van de meter zwart gespoten worden.
Foto links, sternet?? Nee helaas niet, maar de 2296/2368 wordt regelmatig gestart. Om de machine enigszins in conditie te houden blijft de machine dan enige uren lopen om warm te draaien.

De meters worden inwendig gereinigd.
Verschillende onderdelen op de bufferbalk waren in de verkeerde kleur gelakt. Op de foto links staat de Akkermankraan opnieuw in de primer, maar ook de bevestiging van het trekwerk is inmiddels in de juiste kleur gelakt. Foto rechts, de kraan midden op de neus is ook niet zwart meer. Mischien was het al bekend,
de roodbruine kleur is door
aanleiding van een verfsplinter.
afgekomen waar deze altijd licht,
speciaal voor ons gemengd naar
Deze verfsplinter is van het dak
lucht en waterdicht heeft gezeten,
hiermee wordt de originele kleur van de 2200-den zo nauwkeurig mogelijk benaderd.
De Akkermankranen waren in de verkeerde kleur gelakt, hier staat een van de kranen in de primer. De Akkermankraan op de neus is ook reeds in de juiste kleuren afgelakt.
De huif wordt weer van de 2225 verwijderd.
Foto links- en rechtsboven, de 'nieuwe' huif van de 2225 wordt op 25 maart weer van de lok gehaald, de huif zal bij een extern bedrijf hersteld worden.
Foto rechts, als de huif van de lok verwijderd is, wordt deze in afwachting van de vrachtwagen die de
De huif in de takels.
De huif in de takels.
De huif in de takels.
huif op zal halen, via de draaischijf naar de poligonale loods gebracht. Het blijft een vreemd gezicht, de huif op bokjes op de draaischijf.

Foto links, de demper is bij de tROM ontroest en voorzien van een frisse laag aluminium kleurige verf. Als de huif hersteld is, dan zal deze ook van de binnen- en buitenzijde geconserveerd worden.
De oude bedradign bij een van de hoekseinen.
Eerder deze maand heeft Maarten nieuwe aansluitblokjes bij verschillende seinen geplaatst. Zoals hierboven vermeld was het de bedoeling om enkel het laatste stuk van de bedrading te vervangen.
Nadere inspectie, van met name de bedrading in de koelerhuif (zie
En ader ligt zelfs helemaal open, vervangen is het devies.
foto rechts), bracht aan het licht dat de enige verstandige keuze gehele vervanging bleek te zijn.
Foto menu. Hoofd menu.
 
April 2006.
De bouten van de buffers worden vervangen.
tROM volledig vastgezet waren en geen enkele bout was ingevet om corrosie te voorkomen.
Foto rechts, ook de in de juiste kleur geschilderde armsteun is gemonteerd.
Op de eerste dag van April (nee, dit is geen grapje....), zijn weer veel kleine klusjes opgeknapt.
Op de foto links ziet u dat de buffers opnieuw zijn vastgezet, nu middels met kopervet ingevette bouten. Het bleek dat niet alle bouten van de buffers door de
De in de juiste kleur geschilderde armsteun wordt weer vastgezet.
Ben is ook weer van de partij. Ook Ben is weer van de partij, hij zet een aantal luiken in de lak (foto links).
Nadat de buffers vastgezet zijn, neemt Olaf de bufferhulzen nog even met een staalborstel onder handen (foto onder), waarna Ben deze en enkele andere plaatsen in de primer zet (foto rechts).
Ben is ook weer van de partij.
Ben is ook weer van de partij.
Foto onder, Maarten is aan het werk met de bedrading van de hoekseinen op de neus van de 2225.
Maarten is aan het werk met de bedrading in de koelerhuif.
Paul schuurt en lakt het hoge A-sein.
Foto boven, Paul schuurt en lakt de hoge A-seinen.
Olaf haalt de demper bij de tROM op. Foto links, Olaf haalt de demper op bij de tROM. Foto rechts, Bert geeft de demper nogmaals een laag hittebestendige zilverkleurige verf. Bert lakt de demper met een tweede laag hittebestendige zilververf.
De demper er weer als nieuw uit. De demper er weer als nieuw uit.
Foto's boven, met die verse zilveren laag verf ziet de demper er weer als nieuw uit.
De demper er weer als nieuw uit.
Foto rechts, de centtrale bedradingskast in de koelerhuif, de nieuwe bedrading voor de front- en hoekseinen is inmiddels getrokken, maar nog niet aangesloten.
Foto links, voor Ben de neus van de 2225 aflakt worden de afdekringen en glaasjes van de hoekseinen door Olaf verwijderd.
De demper er weer als nieuw uit.
Ben in de weer met kwast en roller.
Maar als Ben met zijn kwast en roller aan de gang gaat is de enge
Na het verwijderen van de hoekseinglazen is onze schilder aan de beurt, per slot is het gezegde 'wie zijn neus schend, schend zijn aangezicht' nog
Ben in de weer met kwast en roller.
steeds waar.
Gelukkig, de lila kleur is netjes weggewerkt.
lila kleur snel verborgen door een laag glanzende bruine verf.
De huif wordt de loods ingerold. De demper er weer als nieuw uit.
Foto linksboven, op 10 april wordt de huif de loods ingerold, daarna kan ook de vrachtwagen achteruit de loods binnengereden worden. De huif wordt bij een extern bedrijf gericht en hersteld.
De vrachtwagen wordt achteruit onder de omhoog gehetakelde huif gereden waarna de huif op de auto gezet wordt (foto midden).
Ben in de weer met kwast en roller. Gelukkig, de lila kleur is netjes weggewerkt.
De huif wordt de loods ingerold.
Daarna kan de vrachtwagen, zoals op de foto rechts is te zien, weer uit
de loods gereden worden om de resterende onderdelen op te laden.
Achter op de vrachtwagen worden de losse huifdeuren en andere onderdelen geladen.
Foto rechts, de vrachtwagen staat klaar voor vertrek, de huif past precies....
Foto links, achter op de vrachtwagen worden de losse huifdeuren en andere onderdelen geladen.
De vrachtwagen staat klaar voor vertrek.
Helaas, de huif blijkt niet geheel recht te zijn, om te voorkomen dat de huifdeuren op de lok alsnog uit het lood hangen is besloten de huifdeuren te plaatsen als de huif op de lok staat.
Om weer op de 2225 geplaatst te worden.
De huif hangt alwr in de takels.
Foto boven, de huif hangt alwr in de takels.

Foto links, om weer op de 2225 geplaatst te worden.
Paul en Maarten documenteren en controleren de bedrading.
Foto boven, Paul en Maarten documenteren en controleren de bedrading.
Foto rechts, terwijl de overige leden andere klusjes opknappen.
Inmiddels hebben we ervaring in het verwijderen en plaatsen van de huif, dus daar draaien we onze hand niet meer voor om. Daardoor is er nog tijd voor verschillende andere klusjes.
De overige leden andere klusjes opknappen.
De scharnieren worden bijna allemaal vervangen.
Beide foto's rechts, bijna alle deuren zijn geplaatst, het wordt weer een echte locomotief, maar......
De scharnieren van de huifdeuren worden bijna allemaal vervangen (foto links), maar gelukkig zijn dit keer alle deuren voorzien van een eigen nummer of letter om aan te geven waar de deur verwijderd werd (foto rechtsboven).
Voor het herstellen van de huif is besloten een extern bedrijf in te huren, hun medewerkers plaatsen in de loods van Nedtrain de nieuwe scharnieren en richten de deuren (foto rechtsmidden).
Bijna alle deuren zijn geplaatst.
De deuren zijn genummerd.
De (ingehuurd) metaalbewerkers aan het werk.
Bijna alle deuren zijn geplaatst.
De koelerhuif is cht mooi geworden.
Deze twee foto's wilden wij u niet onthouden.
Op de foto links ziet u de koelerhuif welke inmiddels netjes is afgelakt.
Maar ook de foto rechts, alle huifdeuren zijn weer geplaatst en nog belangrijker, ze zitten weer netjes op n lijn!
De huifdeuren zitten weer netjes in de huif.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Mei 2006.
Het plafond van de cabine wordt in de grondlak geschilderd. Het plafond van de cabine wordt in de grondlak geschilderd.
Het plafond van de cabine wordt door Maarten in de grondlak gezet, ook in de cabine vordert het werk langzaam maar gestaag...
Na nog wat kleine laswerkzaamheden....
Na wat kleine laswerkzaamheden is het echter weer tijd om..... de huif weer van de lok te halen. De huif wordt aan de binnenkant schoongemaakt, geschuurd en geschilderd voor deze (als het goed is) definitief op de 2225 wordt geplaatst. Daarna is de lok van de
De huif is verwijderd en de lok opgevijzeld.
De laatste werkzaamheden aan de onderzijde van de lok.
draaistellen gelicht om de laatste werkzaamheden aan de tractiemotoren en aan de onderzijde van de bak af te ronden. Nadat de 2225 weer op zijn draaistellen is gezet zijn ook de werkzaamheden aan de onderzijde gereed.
Nog even op de hefbokken.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Juni 2006.
De vloerplaten worden op verschillende plaatsen extra vastgezet.
Terwijl Olaf nog een paar bouten in de cabinevloerdelen schroeft, ontdekt Maarten dat er bij de multiple bedrijf aansluitingen over vet en roest is geschilderd..... Daar is hij het duidelijk niet mee eens, dus maakt hij ze schoon (foto rechts) en zet ze opnieuw in de grondverf.
Hmmm verf over vet en roest, Maarten is het daar niet mee eens....
Bij de tROM is men aan het werk met de huif. Bij de tROM is men aan het werk met de huif.
Bij de tROM is men aan het werk met de huif, hij wordt ontvet en geschuurd voor een frisse verflaag.
Het wordt krap om met de 2225 bij de ZLSM te verschijnen op deRon in de weer met roller en kwast.
Ron is in de cabine met de roller bezig.
Ben met zijn gipsen arm. dieseldagen 2006, Ben (onze vaste schilder) is gevallen en heeft daarbij zijn arm geblesseerd (foto links).
Door de blesure van Ben loopt het project voor de zoveelste keer vertraging op, maar gezondheid gaat absoluut voor!!!
Ondanks zijn blesure komt Ben toch om aanwijzingen en tips te geven. En, net als bij de vorige tegenslagen, zetten we er met z'n allen de schouders onder om onze uiterste best te doen alsnog op de dieseldagen te verschijnen.
Een blik op stuurstand 1. Foto links, de grote vlakken gaan met de roller, hier een foto van stuurstand 1.
De meter die nog in het instrumentpaneel gemonteerd is is de temperatuurmeter. Deze meter heeft een relatief kwetsbare aansluiting waardoor besloten is deze in het paneel te laten zitten.

Foto rechts, zodra de kleine hoekjes en dergelijke aan de beurt zijn moet toch echt de kwast ter hand worden genomen.
Ron aan het kwasten.
Een overzichtsfoto (onder), er moet nog heel wat werk verzet worden....
Overzicht, nog heel wat werk te verzetten.
Dylan, jongste lid en schuurkampioen. Een weekje later hebben we hulp van ons juniorlid Dylan, door licht opschuren van de vlakken komen de hoogteverschillen duidelijk naar boven, daarna weer een dun laagje plamuur en???? weer schuren.
Rik schildert de buffers glanzend zwart.
Foto boven, de buffers en dergelijke worden weer egaal zwart
geschilderd, op de buffers is door de tROM over roest en plakband geschilderd en dat is nu verholpen.
Dylan schilderd ook de zilverkleurige deksels van de
Dylan schilderd ook de zilverkleurige deksels.
Dylan schilderd ook de zilverkleurige deksels.
dieselmotor, onder andere door het afdekken met plastic zijn er wat kleine beschadigingen veroorzaakt die nu ook weer weggewerkt zijn..
In de pauze wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 2296/2386 te starten en warm te laten draaien. De foto links is genomen direct na het aanslaan van de dieselmotor, foto rechts enige seconden later.
Zoals gewoonlijk start de 2296 vrijwel meteen. Na de start loopt de dieselmotor vrijwel meteen weer alsof hij gisteren nog gelopen heeft.
Een blik op stuurstand 2. Na de 'pauze' wordt weer doorgeschilderd.
Een spannend perspectief.
We weten weer waar we het voor doen....
Na de pauze wordt weer doorgewerkt.
De cabine wordt in de juiste groen kleur geschilderd. De twee laatste afbeeldingen uit de maand juni, de cabine wordt in de definitieve aflak gezet.
De meterpanelen blijven in de originele grijze kleur, de rest van de cabine wordt in een zacht groene kleur geschilderd.
Als de aflak van de cabine gereed is kunnen de meters an schakelaars weer terug geplaatst gaan worden. Helaas zal het richting Augustus lopen voor we aan het monteren van de meters toekomen.
De cabine wordt in de juiste groen kleur geschilderd.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Juli 2006.
Zoals hierboven vermeld neemt de tROM de huif onder handen, maar regelmatig neemt een van onze leden een kijkje naar de ontwikkelingen. Bij een van die bezoekjes blijkt dat men in eerste instantie over de roest
Nadat er eerst over de roest is geschilderd.....
heen heeft geschilderd, derhalve zijn een aantal mensen de roest (onder andere in de avonduren) met een pneumatische naaldhamer te lijf gegaan. De resultaten daarvan zijn op de foto links te zien, de verf die over de roest heen gekwast is, is op veel plaatsen volledig verdwenen.

Foto onder, de binnenkant is beter onder handen genomen, na reiniging en schuren is de binnenkant van de huif in een frisse grijze tint geschilderd.
De binnenkant van de huif is gereinigd, geschuurd en geschilderd....
Ben is zijn gips kwijt.
Foto boven, Ben is gelukkig zijn gips weer kwijt!
Voor de laatste keer in de takels?
Foto boven, hangtie alweer??? Ja, de huif hangt weer in de takels, op 15 Juli 2006 wordt de huif definitief op de 2225 geplaatst!
Foto rechts, Gerard heeft zijn medewerking wederom toegezegd. Als oud Nedtrain medewerker heeft hij deze machines onderhouden, voor ons is hij derhalve een zeer waardevolle bron van kennis!
Gerard begeleid de takelwerkzaamheden.
Geconcentreerd bediend Olaf de kranen. Foto links, Olaf bediend geconcentreerd de twee kranen die de huif in de takels hebben. Het luistert vrij nauwkeurig om de huif over het motorcompartiment te laten zakken, maar met hulp van de andere leden kan Olaf de huif langzaam laten zakken (foto onder).
Langzaam zakt de huif over het motorcompartiment.
Foto onder, Maarten neemt de laatste stukjes van de
stond kon de onderzijde nog niet behandeld worden.
De laatste delen worden behandeld.
huif onder handen, daar waar de huif op de bokjes
Nadat de laatste delen zijn behandeld laat Olaf de huif verder op zijn plaats zakken.
Foto boven, als Maarten klaar is wordt de huif langzaam op zijn plaats gezet.
De dakluiken moeten nog worden geplaatst.
Foto links, de dakluiken, die de dieselmotor tegen de weersinvloeden moeten beschermen, moeten nog worden geplaatst.
Nadat de laatste delen zijn behandeld laat Olaf de huif verder op zijn plaats zakken.
Foto boven, de leden van de stichting babbelen nog even na, nadat de huif volledig is vastgezet. Het begint weer op een locomotief te lijken!!
Foto menu. Hoofd menu.
 
Augustus 2006.
Na het schilderwerk kan in de cabine een start gemaakt worden om de twee stuurstanden af te monteren.
Foto onder en rechtsboven, bij stuurstand 1 is de onderste rij schakelaars weer helemaal aanwezig.
In de cabine worden de schakelaars weer teruggeplaatst.
Foto rechtsonder, ook bij stuurstand 2 is een aanvang gemaakt met het terugplaatsen van de schakelaars en indicatielampen.
Naast de werkzaamheden in de cabine zijn er ook buiten de cabine verschillende werkzaamheden verricht.
bij stuurstand 1 is de onderste rij schakelaars als eerste gemonteerd.
Ook bij stuurstand 2 is een start gemaakt met de montage van de schakelaars etc...
Helaas zijn daar geen foto's van, maar we willen wel even vermelden dat de huif inmiddels volledig is afgemonteerd. Daarnaast is de koelerhuif aan de bovenzijde ontroest en in de primer gezet.
De luiken boven op de koelerhuif worden normaal gesproken vastgezet middels draadeinden, deze zijn in de loop der jaren dusdanig slecht geworden dat ze onbruikbaar zijn.
De draadeinden die gebruikt werden om de luiken te bevestigen dienen vervangen te worden.
Na het verwijderen van de draadeinden worden gaten geboord om de luiken met bouten vast te kunnen zetten.
Nadat de oude draadeinden verwijderd zijn worden gaten geboord voor de nieuwe bouten.
Met de gereinigede schakelaars ziet het er weer veel beter uit.
Er is besloten alle schakelaars toch te vervangen voor geheel gereinigde exemplaren. Niet alleen zijn dan de verfresten verdwenen die door de tROM schilderactiviteiten was achtergebleven, ook de contacten zijn bij de reinigingsbeurt opgezuiverd.
Foto rechts, de geplaatste schakelaars zijn echter wel uit dezelfde periode als de 2225 zelf. De schakelaars zijn in Duitsland zijn geproduceerd bij 'Schaltbau GmbH' te Mnchen.
Opvallend is dat ze, zo kort na de tweede wereldoorlog, in Duitsland zijn geproduceerd bij 'Schaltbau GmbH' te Mnchen. Iedere schakelaar is van een typeplaatje voorzien waarop duidelijk het bouwjaar is af te lezen.
Na het vervangen van de schakelaars is stuurstand 1 weer een beetje verder klaar (foto boven).
 
Boyd en Olaf zetten de luiken vast op het frame welke op de koelerhuif geplaatst wordt. De moeren waarmee de luiken vastgezet worden moeten aan de onderzijde nog vastgelast worden aangezien men daar niet meer bij kan als het frame geplaatst is. Helaas is voor het vastlassen van de moeren geen tijd meer, dat moet een volgende keer aangepakt worden.
Boyd en Olaf zetten de luiken vast op het frame.
Het cabinedak was voor behandeling niet goed ontroest, maar dat is gecorrigeerd.
Foto links (boven), helaas is het cabinedak niet voldoende ontroest voor het behandeld werd. Doordat er al eerder zaken zijn misgelopen is er afgesproken dat er door de tROM enkel onder leiding van Ben, zoals bekend inmiddels onze vaste schilder van de tROM, aan de 2225 gewerkt mag worden.
Nadat Ben ontdekte dat het cabinedak niet juist behandeld was pakte hij dat op zijn eigen wijze aan. Niet alleen de slechte plekjes bijwerken, nee dan het gehele dak maar overnieuw.
Het cabinedak was voor behandeling niet goed ontroest, maar dat is gecorrigeerd.
Foto links (onder), op zaterdag 19 Augustus, voor hij in de cabine duikt om de stuurstanden verder af te monteren, begeleid Paul het hijswerk op het dak. Het dakluik van de cabine wordt terug geplaatst.
Foto rechts, de bovenzijde van de huif is nu defenitief in de eerste aflaklaag gezet.
Het cabinedak is klaar en droog, Paul begeleid het hijswerk om het dakluik terug te plaatsen.
De schakelaars van de beide stuurstanden zijn allemaal vervangen door schoongemaakte exemplaren, de uitgenomen schakelaars kunnen weer gereinigd worden voor een volgend restauratie project.
Stuurstand 1, alle schakelaars zijn vervangen en de signaleringslampen zijn geplaatst. Stuurstand 2, alle schakelaars zijn vervangen en de signaleringslampen zijn geplaatst.
Ook de signaleringslampen zijn inmiddels bij beide stuurstanden geplaatst. Een volgende keer kunnen de eerste meters teruggeplaatst worden.
Stuurstand 1, alle schakelaars zijn vervangen en de signaleringslampen zijn geplaatst.
maar daar gaat het in dit revisieverslag niet over. De foto's laten wel erg goed zien wat tegen- en zonlicht met de kleurintensiteit van een foto doet. Ter informatie, de foto's op deze site worden slechts sporadisch bewerkt.
Naast het hierboven vermelde dakluik van de cabine (foto onder) zijn ook de roosters op de koelerhuif teruggeplaatst (foto links).
Fotografisch zijn de hierbij getoonde foto's niet goed,
Stuurstand 2, alle schakelaars zijn vervangen en de signaleringslampen zijn geplaatst.
Foto onder, schilderen blijft een vak, om alles echt netjes te krijgen is het iedere keer lakken, plamuren, schuren en wederom lakken.
Het lakken, plamuren, schuren en opnieuw aflakken is begonnen.
Het lakken, plamuren, schuren en definitief aflakken is begonnen.
Foto boven en onder, Maarten is aan het werk om de deksels op de stuurstroom aansluitingen terug te plaatsen nadat alle onderdelen zijn gereinigd.
Bij de accubakken worden de treden door Paul en Olaf gemonteerd.
Onderwijl zijn Olaf en Paul bezig om de treden bij de accubakken te monteren (foto boven).

Zo wordt het aantal losliggende onderdelen langzaam minder.
Het lakken, plamuren, schuren en definitief aflakken is begonnen.
Foto menu. Hoofd menu.
 
September 2006.
Vanwege de plannen om ook met de 2225 naar de dieseldagen van de ZLSM te gaan, is er de afgelopen maanden vrijwel ieder weekend aan de loc gewerkt. Helaas wordt steeds duidelijker dat we het niet gaan halen, voor de komende dieseldagen zal alleen de 2278 aanwezig kunnen zijn.
Olaf spuit met luchtdruk het stof uit de loc.
Dat neemt echter niet weg dat er met veel enthousiasme aan de 2225 doorgewerkt wordt.
Olaf spuit met luchtdruk een groot gedeelte van het schuurstof uit de loc (foto linksboven). Het blijkt echter dat veel schuurstof alsnog achter blijft waardoor een grondige reiniging op een later tijdstip absoluut noodzakelijk is.
Het zand uit de zandbakken wordt verwijderd..
Foto linksonder, een aantal beugeltjes waarmee de frontseinglazen vastgezet worden waren gesneuveld, Maarten heeft nieuwe beugeltjes gefabriceerd en monteerd deze.
Foto rechts, daarna wordt het zand uit de zandbakken verwijderd om ook het zand te verversen.
Maarten monteerd de gesneuvelde bevestigingsoogjes bij de frontseinen.
De te licht kleur wordt voor de onderlaag gebruikt
Voor de onderlagen wordt nog steeds de oude verf gebruikt (verkeerde kleur). Ben zet de cabinewand opnieuw in de verf, ook de cabinewand begint zijn voltooing te naderen.
Foto links, de bufferbalk is wederom afgelakt in de definitieve kleur rood. Helaas kwamen we de vorige keer ook op de bufferbalken verkeerd behandelde stukken tegen, maar die zijn nu hersteld.
Ben schilderd opnieuw de cabinewand.
Machinist Bart Hegen hangt ongeduldig uit het cabineraampje, hij vraagt of hij al kan vertrekken naar de ZLSM... Bart Hegen hangt ongeduldig uit de cabine. Zoals hierboven vermeld moeten we Bartje teleurstellen, op de dieseldagen van de ZLSM op 23 en 24 September zullen we niet met de 2225 acte de presence kunnen geven.
Daarnaast wordt toch echt van Bart verwacht dat hij eerst een paar dagen gaat sleutelen om zijn plekje op de bok te verdienen.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Oktober 2006.
De louvredelen zijn reeds in de juiste kleur gelakt.
geschilderd, aangezien deze ook in de bruine kleur behoren te zijn, worden de bajonetten verwijderd zodat de deuren egaal geschilderd kunnen worden.
Foto links, De louvre delen van de huifdeuren zijn aan de buitenzijde als eerste in de aflak geschilderd.
De binnenzijde van de huifdeuren is echter nog grijs
De louvredelen zijn reeds in de juiste kleur gelakt.
Ondertussen heeft Ben de bovenzijde van de huif geplamuurd en schuurt hij de overtollige plamuur weer weg. Ondertussen heeft Ben de linker bovenzijde van de huif geplamuurd en schuurt hij de overtollige plamuur weer weg. Deze werkzaamheden zijn de voorbereiding voor de definitieve aflak door de tROM.
Foto menu. Hoofd menu.
 
November 2006.
Foto rechts, de brandstoftank is leeg, de dieselolie uit de tank is overgepompt in kunstof vaten.
De vloeistofbuizen die als niveau meter gebruikt wordt waren in de loop van de jaren dusdanig vuil geworden dat bijna niet meer af te lezen was hoeveel brandstof
De uit elkaar gehaalde en gereinigde brandstof niveau meter.
De uit elkaar gehaalde en gereinigde brandstof niveau meter.
er nog in de tank aanwezig was.
De tank dient echter volledig leeg te zijn om de buizen te kunnen demonteren en reinigen. Op de foto links zijn enige delen van de gedemonteerde en gereinigde meter te zien.
De tROM heeft de voorgaande week naar eigen zeggen het schilderwerk afgerond, de kwaliteit van de
Nadat de binnenzijde van de huifdeuren geschilderd is worden de bajonetten weer terug geplaatst.
tROM schilders kan echter absoluut niet aan die van Ben tippen. Binnenkort wordt binnen de stichting overleg gepleegd hoe we dit op gaan lossen. Nadat de binnenzijde van de huifdeuren geschilderd is worden de bajonetten weer terug geplaatst.
Nadat de binnenzijde van de huifdeuren geschilderd is worden de bajonetten weer terug geplaatst. De binnenzijde van de huifdeuren is in ieder geval bruin, de bajonetten kunnen (met nieuwe splitpennen) weer terug geplaatst worden.
  Ben is de zeer slecht afgewerkte linkerzijde van de cabine voor de .. keer te schuren.
Foto links, de rechterzijde van de cabine is wel erg slecht van kwaliteit, dit is ook goed op de foto te zien. Aangezien dit absoluut onacceptabel is schuurt Ben de cabinewand voor de zoveelste keer. Gelukkig is niet alles dusdanig slecht, maar vrijwel overal is er nog nawerk noodzakelijk.
De uit elkaar gehaalde en gereinigde brandstof niveau meter.
Foto rechts, Maarten is de kleinere onderdelen van de brandstof niveaumeter aan het reinigen. De vestiging Zuidwest van
leverde kosteloos de speciale verf waarmee de niveaumeters behandeld kunnen worden. En van de eigenschappen van deze verf is, dat deze bestand is tegen de inwerking van dieselolie.
Ben zet de cabinewand in de grondverf, na droging blijkt deze wel weer glad te zijn.
Maarten is onderdelen van de dieseltank niveau meter aan het reinigen.
Foto links, Ben zet de cabinewand weer in de grondverf, na droging blijkt dat deze weer strak en glad is opgedroogd.
De houder van de brandstof niveaumeter is gestraald, daarnaast de  perspex rondstaf (zie text). John en Paul zijn aan het werk met de asgevers.
Foto links, twee van de basisdelen van de brandstof niveaumeter. De houder is gestraald, daarnaast ziet u een perspex rondstaf, deze staf wordt in de meter gebruikt als lichtgeleider waardoor het niveau van de brandstof middels een zaklantaarn ook in het donker zichtbaar gemaakt kan worden.
Ondertussen zijn John en Paul aan het werk met de verschillende asgevers.
De perspex rondstaf, voor beide zijden van de brandstoftank, zijn ter beschikking gesteld door
Op de foto rechts is te zien hoe Ron het perspex verwarmt om de staf aan een zijde 90 graden te buigen. Hierdoor kan de machinist
Maarten monteert de eerste delen van de niveaumeter.
Ron verwamt het perspex om de bovenkant van de lichtgeleider te buigen.
zijn zaklantaarn gebruiken als lichtpunt voor de niveaumeter. Foto links, nadat de rondstaf gebogen is, is Maarten hem in de meter monteren.
De laatste stukken laswerk doen we zelf, dan zie je meteen het verschil in vakmanschap....
Foto links, het laatste stuk laswerk doen we zelf. Door Richard Groot worden de laatste strippen in de deuropening gelast. Dan zie je ook meteen hoe vakwerk er uit ziet...
Voor de foto wordt de 2225 met de neus naar buiten 'gelepeld'.
Foto boven, voor een paar mooie plaatjes wordt de 2225 met de neus naar buiten 'gelepeld'.
De poligonale loods wordt op zaterdag 25 November 2006 gebruikt voor een boekpresentatie. Derhalve is onze locomotief naar een ander spoor verplaatst.
Voor de presentatie van het boek Elektrische locomotieven NS-serie 1100 door drs. W.H. van den Dool sr. (Uitgeverij Uquilair, 2006, ISBN 9071513564), zijn de eerste sporen van de loods in gebruik genomen door een aantal locomotieven van deze serie. Door de leeftijdgenoten samen met de loods te vereeuwigen ontstaat een mooi sfeerplaatje wat jaren geleden geschoten zou kunnen zijn.
Een mooi plaatje uit de oude doos?? Nee, niet uit de oude doos, wel een mooi plaatje.
Foto menu. Hoofd menu.
 
December 2006.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren.
In eerste instantie wordt getracht de verschillende pijpen in de cabine te schuren, Paul en Olaf zijn druk in de weer met schuurlinnen.
Al snel blijkt echter dat dit niet de juiste manier is en er wordt besloten de pijpen te demonteren.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren.
Een korte terugblik naar de kleine deurtjes in de koelerhuif, foto links en rechts onder. De strip die door
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren. Richard Groot in de openingen is gelast is in de primer gezet.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren.
Foto midden, de stuurstand 2 is ontdaan van alle pijpen, ook de pijpen waarin normaal gesproken de elektrische bekabeling is ondergebracht.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren. Nadat de pijpen zijn verwijderd worden de verschillende verflagen van de pijpen verwijderd met de staalborstel (foto links).
Vervolgens worden de pijpen van een label voorzien en in een frisse laag grondverf voorzien en te drogen gehangen aan de omloop railing
(foto rechts).
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren.
Olaf tracht de verschillende pijpen van in stuurstand 2 te schuren. Foto links, de brandstof niveau meter, die zoals hierboven vermeld is, geheel gereinigd is is weer op de brandstof tank gemonteerd. Uiteraard was de tank achter de brandstof niveau meter in eerste instantie niet geschilderd. Ook dat is inmiddels hersteld en van een nieuwe beschermende verflaag voorzien.
Op de pagina
Werkzaamheden 2007
wordt het verslag vervolgd.
Foto menu. Hoofd menu.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 09-januari-2007

Terug naar index pagina   disclaimer