Revisieverslag van de 2225
Werkzaamheden 2005

Note van de webmaster, we doen onze uiterste best om u, via deze pagina, van de ontwikkelingen rond de restauratie van de 2225 op de hoogte te houden. Het kan echter voorkomen dat een update van de site wegens andere verplichtingen enige dagen op zich laat wachten, wij vragen hiervoor uw begrip.
 
Januari 2005.
Op 5 januari hebben een aantal leden van de stichting een partij goederen opgehaald. Deze goederen heeft de stichting kunnen financieren dankzij een bijdrage van Stork Special Products BV. De partij goederen bevat voldoende smeermiddelen voor de komende jaren en 17 nieuwe accu's.

De derde pallet met nieuwe accu's wordt in de vrachtwagen gezet.

De drie pallets met accu's staan op hun plek.
Boyd schuift in de vrachtwagen de pallets op hun plaats.
In totaal heeft de stichting
418 liter antivries,
418 liter Shell 7273 A,
418 liter Dieselmotor olie,
418 liter olie Meropa 1700,
116 liter Regulateur olie,
100 kilo smeervet,
5 kilo Kogellagervet,
en last but not least
17 accu's12v 200Ah
opgehaald.

Al met al niet iets wat je even in de achterbak van de auto vervoerd, daarom heeft n van de leden voor deze gelegenheid een vrachtwagen 'geregeld'. De locatie waar de materialen opgehaald konden worden was niet echt eenvoudig te bereiken, maar zoals de foto's laten zien is alles uiteindelijk ingeladen.
Na een rondleiding over de diverse complexen werd het tijd om te vertrekken richting Beverwijk.
Daar aangekomen
worden de pallets in eerste instantie in de werkplaats gezet, waarna ze in ons 'rollend' magazijn geplaatst zullen worden.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - Februari 2005.


Op het terrein van Nedtrain staat de 2225 in de grondverf te wachten op wat komen gaat.


De huifdeuren zijn geschilderd en waar nodig voorzien van nieuwe scharnieren.

Op het terrein van Nedtrain staat de 2225 in de grondverf te wachten op wat komen gaat.


De huifdeuren terug geplaatst en waar nodig voorzien van nieuwe scharnieren.


Onder de vloer van het machinistenhuis, hier zijn de leden van de tROM al druk bezig geweest. Alles heeft een fris nieuw kleurtje gekregen.


Het blijft een beetje troosteloos.

Onder de vloer van het machinistenhuis zijn de leden van de tROM al druk bezig geweest.


Het blijft een beetje troosteloos, tussen de reserve assen en onder een zeiltje met plastic zakken als ramen.....
Maar ondertussen komen steeds meer onderdelen gereed voor her montage.
De ketels zijn opnieuw afgeperst. De luchtketels zijn september 2004 afgeperst, hierna zijn de luchtketels ontdaan van de oude verf en voorzien van een eerste zwarte laklaag, hieroverheen komt nog de glanzende zwarte lak.
Het blijft een beetje troosteloos.
Maar ondertussen komen steeds meer onderdelen gereed voor her montage.

Ondertussen worden de draaistellen uit Maastricht (zie juli 2004) door vrijwilligers van Nedtrain nagezien. Zo werd een van de bovenwiegbalken "even" losgehaald en op de juiste manier gepositioneerd.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - maart 2005.
Een uitgebreid fotoverslag van de draaistel wisseling die onze 2225 op 19 maart 2005 heeft ondergaan.
Foto links: De 2225 staat in de werkplaats, de bokken zijn al op hun plaats gezet.
De 2225 staat in de werkplaats, de bokken zijn al op hun plaats gezet. Voordat de 2225 van zijn draaistellen getilt wordt, worden de opneemspoelen van de ATB verwijderd van de oude draaistellen.
Foto rechts: Voordat de 2225 van zijn draaistellen getilt wordt, worden de opneemspoelen van de ATB verwijderd van de oude draaistellen om onder de gereviseerde draaistellen gezet te worden.
Gerrit de Jongh haalt de kabels van de tractiemotoren los. Werkoverleg, welke onderdelen moeten van de oude op de nieuwe draaistellen gezet worden en omgekeerd. Onderwijl haalt Gerrit de Jongh de kabels van de tractiemotoren los.
Werkoverleg, welke onderdelen moeten van de oude op de nieuwe draaistellen gezet worden en omgekeerd.
Als alle kabels losgemaakt zijn wordt de 2225 met de bokken omhoog gebracht. Format : Windows media video. 1,7Mb. De 2225 wordt van zijn draaistellen gelicht.
Format : Windows media video. 1,7Mb.
Beschrijving : De 2225 wordt opgevijzeld.
Met vereende krachten wordt het eerste draaistel onder de lok verwijderd. Als de 2225 van zijn draaistellen is gelicht kan met vereende krachten het eerste draaistel wordt verwijderd. De gereviseerde draaistellen zijn al voor de lok klaargezet.
Met een gewicht van ongeveer 13 ton breng je een draaistel niet eenvoudig in beweging, maar als het eenmaal rolt valt het mee. Met vereende krachten wordt het eerste draaistel onder de lok verwijderd.

Foto rechts: De gereviseerde draaistellen zijn al voor de lok klaargezet.
Aanzicht van de achterzijde van de 2225. Aanzicht van de achterzijde en onderzijde van de 2225.
Op de foto rechts zijn de aansluitkabels van de tractiemotoren goed te zien.
Daarachter de brandstof tank,
nu nog goed te zien omdat de luchtketels nog terug geplaatst moeten worden.
Aanzicht van de onderzijde van de 2225.
  Na het verwijderen van de oude draaistellen wordt de lok weer naar beneden gebracht om de luchtketels te kunnen plaatsen. Na het verwijderen van de oude draaistellen wordt de lok weer naar beneden gebracht om de luchtketels te kunnen plaatsen.
Er wordt in drie groepen gewerkt, de eerste groep zet verschillende onderdelen van de draaistellen over, de tweede groep plaatst de geschilderde luchtketels weer onder de 2225 en de derde groep werkt aan de tractiemotoren.
De werkzaamheden worden na elkaar geplaatst zodat er een duidelijk overzicht ontstaat van de verichte werkzaamheden.
Van de oude draaistellen worden onder andere de ATB opnemer verwijderd. Van de nieuwe draaistellen worden echter de opnemers voor radiobedrijf verwijderd.
Er moeten verschillende onderdelen van de oude draaistellen op de nieuwe draaistellen gezet worden en omgekeerd. Dit is noodzakelijk omdat de gereviseerde draaistellen van een radiolok komen.
De asopnemers van een radiolok zijn anders dan die van een ATB lok zoals de 2225.
Op de foto linksonder een detailopname van de pal die de asopnemer van de ATB met de as verbindt.
Van de nieuwe draaistellen worden echter de opnemers voor radiobedrijf verwijderd. Middels deze asopnemer wordt de snelheid van de lok aan de ATB installatie doorgegeven.
De verschillende openingen van de oude draaistellen worden met dekzeilen afgeschermd tegen inregenen.
De verschillende openingen van de oude draaistellen worden met dekzeilen afgeschermd tegen inregenen.
Een geschilderde luchtketel hangt in de takels om terug geplaatst te worden.

Met behulp van een rollenbaan wordt de luchtketel onder de lok geschoven.
Een geschilderde luchtketel hangt in de takels om terug geplaatst te worden.

Met behulp van een rollenbaan wordt de luchtketel onder de lok geschoven.
Een geschilderde luchtketel hangt in de takels om terug geplaatst te worden. Waarna de ketel in de beugels wordt bevestigd en aangesloten wordt op het luchtsysteem.

In totaal hangen er vier ketels onder de lok, twee daarvan zijn altijd zichtbaar aan weerszijden van de brandstoftank. De twee andere hangen aan de voor en achterzijde van de lok schuinboven de draaistellen en zijn derhalve bijna onzichtbaar.
Keuringsstikker op de nieuwe remcilinders. links: Detail van de nieuwe remcilinders, vanwege de lange stilstand zijn deze preventief vervangen door gereviseerde exemplaren. De tractiemotoren worden gereinigd om de kans op overslag te verminderen.
rechts: De tractiemotoren worden gereinigd om de kans op overslag te verminderen. Op de foto's hieronder een vergelijk tussen een vuile (links) en gereinigde tractiemotor (rechts).
Een vuile tractiemotor. Een gereinigde tractiemotor.
Uiteindelijk zijn de gereviseerde draaistellen gereed om teruggeplaatst te worden.
De tractiemotoren van de gereviseerde draaistellen worden weer aangesloten.
Na de plaatsing worden de tractiemotoren weer aangesloten en de hefbokken verwijderd.
De lok rust op het nieuwe schoeisel en kan er weer een tijd tegenaan.
De draaistellen worden verder aangesloten en vastgezet aan de bak van de lok. De draaistellen worden verder aangesloten en vastgezet aan de bak van de lok.
Voor de lok weer buiten de loods geplaatst wordt, worden de draaistellen verder aangesloten en middels beugels aan de bak van de lok bevestigd.

De 2225 staat op nieuw schoeisel en kan er weer een tijd tegenaan.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Beverwijk/Tilburg - April 2005.
Onderweg naar Beverwijk. Op zaterdag 2 april, zijn de leden van de stichting weer onderweg naar Beverwijk. Het bakje van de wagenwerkplaats staat in het zonnetje te blinken.
Het bakje van de wagenwerkplaats staat in het zonnetje te blinken, dit bakje wordt gebruikt voor het verplaatsen van de wagens voor de wagenwerkplaats van Railion te Beverwijk.
De twee Hbissen staan open en zijn al gedeeltelijk uitgeladen. Ook de twee Hbis goederenwagens van de stichting die momenteel in gebruik zijn voor onderdelen opslag worden met behulp van het bakje naar voren gehaald om met
de heftruck de pallets in en uit te kunnen laden. Rangeren met het bakje.
Rangerend door de loods.
Ron is bezig de pallets uit te laden. Er moeten nog stellingen in n van de wagens gemaakt worden.
Ron is met de heftruck bezig om de pallets uit de Hbis te tillen. Verder een blik op de rest van de voorraad, in n van de Hbissen moet nog een stelling worden geconstrueerd, daar moeten de onderdelen een vast plaatsje gaan krijgen.
De bakken met onderdelen komen van verschillende locaties, derhalve moeten de onderdelen gesorteerd worden. En van de kratten met onderdelen met on der andere een aantal pompen.
Rangeren met het bakje.
Onderdelen uitsorteren
Foto rechts, een kijkje in een krat, naast een telerailkast ook onder andere een aantal pompen.
Ook een fase 2 ATB kast en een compleet apparatenrek liggen op reserve. Foto rechts, 400 liter antivries wordt uitgeladen om te kunnen manouvreren met de andere pallets en kratten. 400 liter antivries.
400 liter antivries
Op de foto links ziet u onder andere een fase 2 ATB kast en een compleet apparatenrek. Vooral het apparatenrek neemt hier nog erg veel ruimte in beslag.
Er wordt een stellage in elkaar gezet om het rek, zoveel als mogelijk, rechtop in de wagon te plaatsen waardoor een behoorlijke ruimte wordt gewonnen.
De radiator uit de 302328 wordt uitgeladen. De radiator, die uit de 302328 van Strukton komt, wordt uitgeladen. De radiator willen we ook rechtop zetten, tegen de ventilator unit aan, maar daarvoor moet hij eerst een kwartslag gedraaid worden.
De afmetingen zijn echter zo groot dat hij alleen buiten de wagen gedraaid kan worden. De radiator unit is bijna uitgeladen.
Nadat de radiator een kwartslag is gedraaid, wordt hij middels een ketting aan de lepels De radiator uit de 302328 wordt uitgeladen.
van de heftruck gehangen en voorzichtig weer in de wagen gehesen.
De radiator unit is bijna uitgeladen.
Als de radiator in de wagen ligt, wordt er eerst overlegd hoe we de unit omhoog kunnen brengen. Het probleem is dat er geen ruimte is om in de wagen te takelen. Na overleg wordt besloten om de radiator met de hand omhoog te brengen. Overleg hoe we de radiator rechtop moeten zetten.
Met vereende krachten wordt de radiator
De radiator uit de 302328 wordt uitgeladen.
De radiator uit de 302328 wordt uitgeladen.
rechtop tegen de ventilator aan gezet.
De radiator uit de 302328 wordt uitgeladen. Als de radiator rechtop staat, wordt deze vast gezet zodat hij veilig rechtop staat en blijft staan tijdens bijvoorbeeld het rangeren.

Uiteindelijk wordt zoveel ruimte gewonnen dat het apparatenrek in de tweede wagen tegen de radiator gezet kan worden, waardoor in de eerste wagen veel ruimte vrij komt.
Op maandag 11 april zijn een aantal leden van de stichting op hun vrije dag weer in Tilburg om de 2225 "luchtdicht" te krijgen.
Deze 3 luchtketels moeten nog onder het machinistenhuis geplaatst worden,

Deze 3 luchtketels moeten nog onder het machinistenhuis geplaatst worden.
Voor het plaatsen van deze ketels hebben Ron en Bert hulp gekregen van een kennis, hij weet nog niet waar hij aan begonnen is......

Ron en Bert hebben hiervoor hulp gekregen van een kennis, hij weet nog niet waar hij aan begonnen is......
Van welke kant je het namelijk ook bekijkt, om deze ketels te plaatsen moet je een half slangenmens zijn om de bouten aan te kunnen draaien. Van welke kant je het namelijk ook bekijkt, om deze ketels te plaatsen moet je een half slangenmens zijn om de bouten aan te kunnen draaien.
Van welke kant je het namelijk ook bekijkt, om deze ketels te plaatsen moet je een half slangenmens zijn om de bouten aan te kunnen draaien.
Alleen door samenwerking kun je een aantal bouten van de ketels aandraaien.

Ron duikt diep in de catacomben onder het machinistenhuis.
Alleen door samenwerking kun je een aantal bouten van de ketels aandraaien,
Alleen door samenwerking kun je een aantal bouten van de ketels aandraaien.
Alleen door samenwerking kun je een aantal bouten van de ketels aandraaien.
Maar uiteindelijk moet de luchtketel bakzeil halen en is hij op zijn plaats vastgezet
Foto links: Het is gelukkig goed weer, sleutelen in de zon is toch prettiger dan in de regen!!
Het gereviseerde draaistel staat mooi te glimmen, een veel beter gezicht dan de oude roestige exemplaren. Op de brandstoftank zitten de roeststrepen alweer door de regen, als de lok helemaal geschilderd is wordt dit gelukkig ook minder
Foto rechts: Uiteindelijk moet de luchtketel bakzeil halen en is hij op zijn plaats vastgezet.
Het is gelukkig goed weer, het sleuteld in het zonnetje toch beter dan in de regen!!
Foto's boven: Enkele details van de gereviseerde draaistellen en afgeperste luchtketels.
Maar uiteindelijk moet de luchtketel bakzeil halen en is hij op zijn plaats vastgezet
Foto boven: De laatste luchtketel is geplaatst, de 2225 is weer "luchtdicht".
Voor de vermogenstest die in Tilburg uitgevoerd gaat worden is het noodzakelijk dat de locomotief geheel rijvaardig is, dit houd in dat ook de accu's binnenkort teruggeplaats gaan worden. (zie foto onder).
Binnenkort worden de accu's wederom op hun plaats gezet in verband met de af te nemen vermogenstest.
  Na de vermogenstest wordt de 2225 door de tROM verder afgewerkt, hierdoor zullen roestsporen zoals op de recent geschilderde brandstoftank worden voorkomen.
Na de vermogenstest wordt de 2225 door de tROM verder afgewerkt, hierdoor zullen roestsporen zoals op de recent geschilderde brandstoftank worden voorkomen.
 
Op de onderstaande foto's een verslag van maandag 18 april, de eerste accubak wordt onder handen genomen, tevens wordt bekeken of de 2225 luchtdicht is na het plaatsen van de luchtketels.
De hier nog onbehandelde accubak.
De hier nog onbehandelde accubak, roest ligt los in de bak....
Het gereviseerde draaistel staat mooi te glimmen, een veel beter gezicht dan de oude roestige exemplaren.
Foto onder: Met een schuurmachine wordt de 'oude roestbak' telijf gegaan, een veiligheidsbril is hiervoor onontbeerlijk.
Met een schuurmachine wordt de 'oude roestbak' telijf gegaan.
Na het schuren wordt de kwast ter hand genomen. Na het schuren wordt de kwast ter hand genomen. Na het schuren wordt de kwast ter hand genomen.
Na het schuren wordt de kwast ter hand genomen, het resultaat mag er zijn.
Het resultaat mag er zijn. Het resultaat mag er zijn.
  Naast de werkzaamheden aan de rechter accubak, werd ook de luchtdichtheid getest. De 2225 is weer helemaal luchtdicht, dit betekend dat we weer een stapje dichterbij zijn bij de vermogenstest.
Het luchtsysteem onder druk gebracht.
Foto boven: de remslangen en kranen zijn gemonteerd en het luchtsysteem onder druk gebracht.
 
Op 23 april zijn koolborstels van de hoofdgenerator, hulpgenerator en tractiemotoren van de 2225 vervangen.
Het verslag hiervan heeft, wegens omstandigheden, enige tijd op zich laten wachten, uw webmaster.
De 2225 staat weer binnen om de koolborstels te vervangen.
De koolborstels liggen op de omloop klaar om vervangen te worden.
Voor het vervangen van de koolborstels dien je de beschikking te hebben over een aantal lenige medewerkers die zich niet eenvoudig laten afschrikken. Naast het aantal koolborstels, 6 voor de hulpgenerator, 32 voor de hoofdgenerator en 12 per tractiemotor dus in totaal maar liefst 86 koolborstels, brengt ook de plaats zijn uitdaging mee.
Maarten pakt als eerste de hulpgenerator aan, de eerste koolborstels zijn nog enigszins eenvoudig bereikbaar al is hiervoor ook een klimpartij onder de huif noodzakelijk. Klimmen onder de huif.
Overleg, hoe pakken we het aan om bij de verschillende borstels te kunnen komen.
Naast elkaar, links de oude koolborstels van de hulpgenerator, rechts de nieuwe, wat duidelijk te zien is aan de kleur van de aansluitkabels.
De oude koolborstels van de hulpgenerator. Aan de aansluitkabels is het duidelijk te zien, de nieuwe koolborstels.
Vervolgens pakken Paul en Maarten de hoofdgenerator aan, dat je niet bang moet zijn een beetje vies te worden van dit karweitje tonen de foto's duidelijk aan.
Paul aan het werk bij de hoofdgenerator.
Toevallig staan op deze foto's enkel Maarten en Paul, deze mensen verdienen zonder meer een compliment vanwege hun doorzettingsvermogen, maar de andere leden zijn op deze dag eveneens druk bezig geweest.
Maarten ligt er niet erg comforatbel bij, de kussens verzachten de scherpe randen enigszins.
De overal laat zien dat je niet bang moet zijn om een beetje smerig te worden.
Het sikje van de werkplaats Tilburg, inclusief het 'Arbo-klimrek'. Aan het eind van de dag wordt het sikje van de werkplaats Tilburg, voorzien van het 'arbo-klimrek', erbij gehaald om de 2225 terug te brengen naar de loods van de tROM.
Foto's onder, links: Willem koppelt de 2225 aan.
Rechts een blik op de draasichijf van de werkplaats Tilburg, op het meest rechterspoor staan de originele draaistellen van de 2225.
Willem koppelt de 2225 aan. Een eerste aanzicht van de draaischijf, rechts staan de originele draaistellen van de 2225.
Op de onderstaande foto's is de 2225 te zien op de draaischijf van de werkplaats Tilburg.
De 2225 op de draaischijf. De 2225 op de draaischijf. De 2225 op de draaischijf.
Daar deze draaischijf nog uit het stoomtijdperk stamt, zijn dit in feite historisch verantwoorde foto's, wij hebben gemeend daarom alle 6 de foto's die bij de draaischijf zijn genomen op deze pagina te zetten.
De 2225 op de draaischijf. De 2225 op de draaischijf. De 2225 op de draaischijf.
  Het fotoverslag van de maand april 2005 willen we afsluiten met de foto dat de 2225 bij de tROM teruggeplaatst wordt, in deze maand zijn zeer veel werkzaamheden vericht, daardoor is ook het verslag van de maand april een stuk langer geworden dan die van andere maanden.
De 2225 op de draaischijf.
Gevolg hiervan is echter wel dat we het punt van herindienststelling steeds verder naderen.
 
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - juni 2005.
  Op 10 juni worden de laatste werkzaamheden aan de 2225 verricht om deze gereed te maken voor haar vermogenstest. Onder andere moeten de accu's nog in de fris geschilderde accubakken geplaatst worden.  
De accu's worden voor de vermogenstest in de fris geschilderde accubakken geplaatst. De accu's worden voor de vermogenstest in de fris geschilderde accubakken geplaatst. De accu's worden voor de vermogenstest in de fris geschilderde accubakken geplaatst.
  Als de accu's geplaatst zijn wordt de lok om half drie door het sikje van de werkplaats Tilburg naar de ringloods gebracht.  
De 2225 wordt middels de draaischijf gedraaid om achteruit op de proefstand gezet te worden. De 2225 wordt middels de draaischijf gedraaid om achteruit op de proefstand gezet te worden.
  Na enig rangeerwerk wordt de 2225 wordt middels de draaischijf gedraaid om achteruit op de proefstand gezet te worden, de 2200 past samen met het sikje net op de draaischijf.  
De 2225 wordt achteruit op de proefstand gezet. De 2225 wordt achteruit op de proefstand gezet.
De 2225 wordt na 1 jaar stilstand, de dieselmotor gestart.
Voor de vermogenstest is het bedieningspaneel voorlopig voorzien van de benodigde teksten en meters.

Tijdens de vermogenstest wordt ook de remmentest uitgevoerd.
Na 1 jaar stilstand wordt de Stork Superior dieselmotor van de 2225 gestart.

Voor de vermogenstest is het bedieningspaneel voorlopig voorzien van de benodigde teksten en meters.
Op volle toeren voor de vermogenstest.
Als de dieselmotor warm gedraaid is wordt het volle vermogen gevraagd, dit is te zien aan het verlagen van de spanning en het verhogen van de stroom. Uiteindelijk is het electrisch vermogen wat de 2225 levert aan de tractiemotoren 565Kw.
Op volle toeren wordt het gevraagde vermogen langzaam opgevoerd, dat blijkt uit de wolken die uit de uitlaat komen, bij stilstand lijkt dat veel meer dan bij volle snelheid.

Op volle toeren voor de vermogenstest.
  In het laatste videofragment is duidelijk te zien dat er een aantal kleine lekjes in de demper zitten, in het volgende deel komen we hierop terug.  
  De huif van de 2225 dient te worden gericht, daarnaast is er helaas ook iets mis gegaan bij het herplaatsen van de huifdeuren. De werkzaamheden zullen door de leden, met assistentie van de werknemers van de casco afdeling van Nedtrain Tilburg.  
De 2225 is bij de casco afdeling binnen gezet om de demper en huif van de lok af te tillen. De 2225 is bij de casco afdeling binnen gezet om de demper en huif van de lok af te tillen.
  Op 25 juni is de 2225 bij de casco afdeling binnen gezet om de demper en huif van de lok af te tillen.  
Voor de demper van de huif getilt kan worden, moet deze uiteraard eerst losgemaakt worden, een werkje waarbij je wel enige lenigheid zal moeten hebben.

De 2225 wordt achteruit op de proefstand gezet.


Hierna wordt de kraan er bij gehaald en vervolgens kan de demper voorzichtig van de huif getilt worden.
De 2225 wordt achteruit op de proefstand gezet.
De 2225 wordt achteruit op de proefstand gezet.
De demper is verwijderd en ligt op de grond. In het laatste videofragment van de vermogenstest zijn een aantal rookpluimpjes boven de demper te zien, Detailopname van een gaatje in de demper.
Detailopname van een gaatje in de demper. als de demper op de grond ligt is de oorzaak duidelijk. De oorzaak is een drietal gaatjes in de demper.
  Als de demper van de lok is afgehaald, dan is het originele uiterlijk van de lok weer zichtbaar.
De 2225 wordt achteruit op de proefstand gezet.
Het wordt nu tijd om de huif te verwijderen.
 
Detailopname van een gaatje in de demper.
Detailopname van een gaatje in de demper.
Nadat alle bouten van de huif zijn verwijderd en de uitlaat is
De huif komt los van het chasis.
losgemaakt van de blower, wordt de huif met beide kranen opgehesen.
De huif komt los van het chasis.
De huif komt los van het chasis. De huif wordt voor bewerking op de vloer gezet, dan kunnen we ook beter binnen in de huif kijken hoe het schilderwerk erbij staat. Detailopname van een gaatje in de demper.
De foto rechtsboven willen we u niet onthouden, een unieke foto van de uitlaat zoals deze normaal gesproken op de blower is gemonteerd.
  Aangezien er nog enige tijd over is maakt Willem van de gelegenheid gebruik  
Willem maakt van de gelegenheid gebruik om de gaatjes in de demper dicht te lassen. Willem maakt van de gelegenheid gebruik om de gaatjes in de demper dicht te lassen.
  om de gaatjes die in de demper zitten dicht te lassen en af te werken.  
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - juli 2005.
Bij het verslag van de werkzaamheden deze maand een bijzonder deel niet over werkzaamheden, maar wel over behaalde resultaten.

In de afgelopen periode heeft de stichting de vleugels en nummerplaten van de 2225 laten gieten bij Melis Gieterijen BV te Tilburg. De vleugels en nummerplaten zijn gegoten in aluminium en zullen in de juiste kleuren geschilderd worden.
De replica's van de 'vleugel' en ovale nummerplaat heeft de stichting bewust in aluminium laten gieten.
Ondanks dat dit niet historisch verantwoord is, verwachten wij als stichting Museum Materieel Railion dat door de keuze van de afwijkende metaalsoort de diefstalgevoeligheid van de platen afneemt.
De replica's van de 'vleugel' zijn een afgietsel van de originele vleugel van de 2225, die belangeloos ter beschikking is gesteld aan de stichting. De originele ovale nummerplaten zijn echter niet boven water gekomen.
Afgietsel van de originele vleugel van de 2225
Melis gieterijen uit Tilburg heeft derhalve, naar aanleiding van de historische constructietekeningen twee reproducties van de ovale nummerplaat gemaakt.
De stichting Museum Materieel Railion kan, in samenwerking met Melis gieterijen, de bezoekers van deze website een unieke aanbieding doen. Belangstellenden voor een ovale nummerplaat kunnen deze bestellen, de nummerplaten worden in twee verschillende formaten gemaakt. Op dit moment zijn de exacte afmetingen van de kleine nummerplaatjes nog niet bekend, maar deze zullen ongeveer 20x12 cm worden. De platen worden rondom geschuurd en gestraald, op verzoek kunnen de bevestigingsgaten eveneens geboord worden.
Reproductie van de ovale nummerplaat van de 2225
De inschrijving voor bestelling van de nummerplaten
is per 10-oktober-2005 gesloten.

Op zaterdag 30-juli wordt er in de loods van de tROM wederom gewerkt aan onze 2225.
De achterzijde van de cabine staat in de plamuur.

De achterzijde van de cabine staat dik in de plamuur.
Uit de twee stuurstanden worden de meters en schakelaars losgemaakt.
Foto rechts, door Maarten en Paul worden de schakelaars, meters en lampen zoveel als mogelijk uit de twee stuurstanden verwijderd.
Bert is druk met Henry in de weer....

Rik en Olaf zetten de omploop in de primer.
De omloop is door de medewerkers van de Trom al zoveel als mogelijk ontroest en van oude verflagen ontdaan.

Aangezien dit weer enige tijd geleden is, wordt met behulp van Henry (de stofzuiger) het stof wat weer op de omloop is neergedwarreld verwijderd. Zie de foto links, Bert is druk met Henry in de weer....


Olaf mat de roller......

Als de omloop weer stofvrij is, wordt deze meteen met de kwast en roller door Rik en Olaf in de primer gezet.
Foto rechts, dat ziet er toch meteen weer heel anders uit. Ben, de schilder van de tROM, kan zich nu weer uitleven om ook hier een mooi strak resultaat van te maken. Het resultaat, het verscil is duidelijk te zien.
Ben is in de tussentijd de nodige uren aan het schuren op de achterzijde van de cabine. Foto links, Ben is in de tussentijd de nodige uren aan het schuren op de achterzijde van de cabine. Als dit gereed is wordt de achterzijde in de primer gezet als voorbereiding op de definitieve plamuurlaag, Ben is nog niet tevreden met het resultaat.... Ben is in de tussentijd de nodige uren aan het schuren op de achterzijde van de cabine.
  Foto's rechts en onder: De vakantieploeg!
Naar de mening van ons, als vakantieploeg, ziet de cabine er in de bruine primer toch veel beter uit dan in de witte plamuur.....
Maarten neemt de laatste foto van de dag : De vakantieploeg.  
  De vakantieploeg.  
  Onze speciale dank gaat uit naar Ben en Jeffrey!!!
Deze medewerkers van de tROM zetten zich, op hun vrije zaterdag, voor de volle 100% voor ons in, HULDE.
 
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - augustus 2005.
In de maand augustus kan uw webmaster vanwege andere verplichtingen niet zelf aanwezig zijn bij de werkzaamheden aan de 2225, maar de andere leden van de vakantieploeg leveren voldoende foto's aan om u op de hoogte te brengen. Uw webmaster verwacht dat er in augustus 2 updates gedaan kunnen worden, het kan echter zijn dat de volgende update pas in september op het web geplaatst kan worden.
De achterzijde van de cabine voordat de raamlijsten met de glanzende bruine verf afgewerkt zijn. Foto links: De achterzijde van de cabine voordat de raamlijsten met de glanzende bruine verf afgewerkt zijn.

Foto's rechts: De raamlijsten zijn klaar om de ramen terug te plaatsen.
De achterzijde van de cabine voordat de raamlijsten met de glanzende bruine verf afgewerkt zijn.
De achterzijde van de cabine voordat de raamlijsten met de glanzende bruine verf afgewerkt zijn.
Er wordt in verschillende groepen gewerkt, zodoende kunnen op n zaterdag meer werkzaamheden verricht worden. Ben, de schilder van de tROM werkt verder aan de buitenzijde van de cabine, binnen zijn Maarten en Paul bijna klaar met het verwijderen van de meters, lampen en schakelaars uit de stuurstanden. In beide stuurstanden blijven een aantal meters en schakelaars zitten, deze worden echter wel losgenomen, zodat achter de componenten geschilderd kan worden.
Foto rechts: de "kale" stuurstand.

Foto onder: 's morgens zit de kachel nog op zijn plaats.
De 'kale' stuurstand.
Hier zit de kachel er nog.
Paul aan het werk in de cabine. De 'kale' stuurstand.
Foto boven: 'middags is de kachel verdwenen

Foto links: Paul aan het werk in de cabine.
Het plafond elke geplaatst is door de tROM dient opnieuw onder handen genomen te worden. Zoals op de foto's hierboven is te zien, nemen de leden van de stichting de cabine nogmaals onder handen, reden hiervoor is dat wij niet tevreden waren met het niveau van afwerking door de medewerkers van de tROM. Op de foto hiernaast is te zien dat ook aan het plafond wat door de tROM is geplaatst nog werkzaamheden zijn te verichten. Wat verder in deze fotorapportage komen we nog terug op de meters welke uit de cabine zijn verwijderd.
Ben aan het werk met de buitenkant van de cabine. Ondertussen is Ben aan het werk met de buitenkant van de cabine, eerst schuurt hij de plamuur vlak. Daarna zet hij de wand van de cabine in de primer. De geschilderde cabinewand.
Ben aan het werk met de buitenkant van de cabine.
De rand waarop de huif rust wordt in de body schutz. De laatste groep medewerkers is bezig met de omloop, de rand waar de huif op rust alsmede de plaatsen waar de omloop railing op gemonteerd wordt, worden in de body schutz gezet. Body schutz blijft flexibel, waardoor vocht geen kans krijgt. De plaatsen waar de omloop railing op gemonteerd wordt, wordt in de body schutz gezet.
De plaatsen waar de omloop railing op gemonteerd wordt, wordt in de body schutz gezet.
De omloop wordt in de zwarte lak gezet. Na de body schutz is de zwarte verf aan de beurt, de rest van de omloop krijgt zijn uiteindelijke kleur. Het is verbazend om te zien wat een beetje verf voor verandering in het aangezicht brengt, vergelijk de foto's maar eens met die van een paar weken terug. De omloop wordt in de zwarte lak gezet.
De omloop wordt in de zwarte lak gezet.
De meters vanuit de cabine liggen klaar om gereinigd te worden.

Na een grondige poetsbeurt om de verf van het glas te verwijderen, wordt de rand van de meter geschuurd, hiernaast een foto van vr en na behandeling.
Zoals hierboven vermeld komen we nog even terug op de meters die uit de cabine zijn verwijderd, op de foto links liggen ze klaar om gereinigd en geschuurd te worden.

Voor en na de reinigingsbeurt door de leden....
  Aan het eind van de dag is er weer veel gebeurd, we sluiten de werkzaamheden van 6 augustus af met een foto van een geheel gepoetste en geschuurde meter, deze meter zou in de cabine van een oude stoomloc niet misstaan.
De rand van de meter zal echter weer zwart geschilderd worden.
 
De omloop wordt in de zwarte lak gezet.
Losse onderdelen liggen klaar om door de tROM geschilderd te worden. Losse onderdelen liggen klaar om door de tROM geschilderd te worden.
Een week later zijn de leden wederom aanwezig in Tilburg om verder te werken aan de 2225. In de werkplaats liggen de losse onderdelen, ieder onderdeel is voorzien van een stikker waarop de kleur vermeld is welke het onderdeel moet gaan krijgen.
Olaf is bezig met het ontroesten van het ventilatorhuis. Olaf is bezig met het ontroesten van het ventilatorhuis.
Olaf is bezig met het ontroesten van het ventilatorhuis, nu de huif van de lok verwijderd is, is het ventilatorhuis veel beter te bereiken.
Bovenste paneel van stuurstand 1. Nu de meeste meters en schakelaars uit de stuurstanden verwijderd zijn, worden ze geschuurd.

Aan de linkerzijde ziet u stuurstand 1, aan de rechterzijde stuurstand 2.

Stuurstand 1 onderscheid zich van stuurstand 2 door een aantal extra schakelaars voor onder andere het starten van de dieselmotor.
Bovenste paneel van stuurstand 2.
Onderste paneel van stuurstand 1. Onderste paneel van stuurstand 2.
Foto onder, ook op het dak van de cabine zijn een aantal werkzaamheden uitgevoerd, Willem last de gaten, waar de telerail gezeten heeft, dicht. Het geschilderde ventilatorhuis.
Willem last de gaten, waar de telerail gezeten heeft, dicht.
Als laatste foto van de werkzaamheden van deze week, de foto rechtsboven. Het geschilderde ventilatorhuis, ondanks dat de foto niet helemaal scherp is willen wij hem u niet onthouden aangezien het verschil met de hierboven getoonde foto's rg groot is.
Foto rechts, op 20 augustus gaan we weer verder met onder andere het schilderwerk aan de 2225. De huif is inmiddels bij de tROM in de loods gezet.
De binnenzijde van de huif is inmiddels geschuurd.
De huif is bij de tROM in de loods gezet.
Links, de binnenzijde van de huif is inmiddels geschuurd en is gereed om een nieuwe laag verf te krijgen.
De cabine in de eerste aflaklaag. De cabine staat inmiddels glanzend in de eerste laklaag, de onderzijde van de lok staat echter nog in de grondverf en plamuur.

Foto onder, Bert is in de cabine aan het schuren.
De cabine staat er al glanzend bij, de onderzijde staat nog in de grondverf en plamuur.
De cabine in de eerste aflaklaag.
Bert is in de cabine aan het schuren.
Bij een van de voorste trappetjes naar de omloop zat een deuk die echter met plamuur niet te verhelpen was, Ron en Willem buigen zich over dit probleem.

De huif is bij de tROM in de loods gezet.
De binnenzijde van de huif is inmiddels geschuurd.

Aangezien dit geen 1mm autoblik is, dient het staal eerst warm gestookt te worden, daarna kan met enig geweld de deuk verholpen worden.
De huif is door de tROM in de lak gezet. Foto links, de binnenkant van de huif is door de tROM in de originele kleur terug gebracht.
Er is nog steeds een klein stukje geel te bespeuren.
Daar waar normaal gesproken de demper op de huif staat is nog een klein stukje geel te vinden.
Alle onderdelen welke zich normaal gesproken onder de huif bevinden zijn geheel gereinigd, verder zijn de pijpen en uitlaat geschilderd.
Alle onderdelen die met olie te maken hebben, zoals bijvoorbeeld de pijpen en het oliefilter zijn weer groen geschilderd. De onderdelen voor het koelwater zijn weer van een frisse laag blauwe verf voorzien.
Het uitlaatspruitstuk is door Olaf het weekeind hiervoor al onder handen genomen. Samen met de door Maarten opgefriste ventilator voor de koeling van de tractiemotoren (zie foto hier rechtsboven), al weer een plaatje om te zien.
Ook de pijpen zijn van een verse laag verf voorzien.
De motor is door de tROM geheel gereinigd. Ook het oliefilter is van een verse laag verf voorzien. De bufferbalk is aan de voorzijde inmiddels rood geworden.
Van links naar rechts, de gereinigde motor en het geschilderde ventilatorhuis, in het midden het groene oliefilter en rechts is te zien dat de bufferbalk inmiddels rood is geworden.

In de maand augustus is heel veel werk verzet. We zijn er nog lang niet, maar af en toe kunnen we genietend naar het resultaat kijken, zoals Willem op de laatste foto van augustus tekenend laat zien....
Willem kijkt genietend naar het tot nu toe behaalde resultaat.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - september 2005.
Soms hebben een aantal mensen het geluk om de 2225 op een bijzondere manier te fotograveren, hier een foto van Vincent de Vries die op het moment dat de 2225 op 3 september verplaatst wordt van de tROM naar de ringloods van Nedtrain Tilburg in de trein station Tilburg voorbij raast.

Na de werkzaamheden in augustus wordt het even stil rond de 2225, niet in de laatste plaats omdat in 4 weken tijd de 2278, zoveel als mogelijk, gereed gemaakt wordt voor de dieseldag van de ZLSM.
Foto: Vincent de Vries, de 2225 wordt in de ringloods te Tilburg gezet.
Foto Vincent de Vries
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - november 2005.
De eerste foto met de juiste bruine kleur.... Op 5 november staat de 2225 buiten, zoals op de foto's is te zien is de achterzijde van de cabine in de juiste bruine kleur geschilderd.

In de archieven is niets terug gevonden over de juiste kleur, derhalve werd in eerste instantie uitgegaan van de bruine kleur die de motorposten getooid hebben. Het mP bruin heeft echter te weinig rood in zich, door een grote verfsplinter welke van het dak van de 2225 werd afgenomen hebben we de juiste kleur kunnen achterhalen. Deze bruine kleur is vervolgens speciaal voor de 2225 gemengd door "De Verfkampioen".

(Foto's zijn niet helemaal scherp, maar we wilden ze u niet onthouden)
In plaats van de huif is het motor compartiment met plastic afgedekt. In plaats van de huif is het motor compartiment met plastic afgedekt.
Foto menu. Hoofd menu.
 
Tilburg - december 2005.
De stand van zaken op 5 december 2005.
In de laatste weken is de tROM wederom met de 2225 aan het werk geweest, ondanks dat het relatief donker is in de loods van de tROM ziet u hier een aantal opnames welke de huidige stand van zaken goed weergeeft.
Duidelijk zijn pijpen van het koelsysteem te zien. Ook de uitlaat heeft een mooie zilvergrijze afwerklaag.
Foto's rechtsboven en rechts, duidelijk zijn de blauwe pijpen van het koelsysteem, de groene pijpen van het oliesysteem te zien. Verder de zilverkleurige uitlaat en koelventilator.
De zwart gelakte dieseltank.
De zilver geschilderde ventilator.
De imposante neus in de glanzend bruine kleur. De stand van zaken op 5 december willen we afsluiten met een opname van de imposante neus in de glanzend bruine kleur.
Als vergelijk een opname van 2 jaar geleden, Beverwijk 9 december 2003.
9 december 2003, de 2225 zoals deze door de stichting onder zijn hoede werd genomen.
De afgelopen 14 dagen is de tROM weer aan het schilderen geweest aan de 2225.
Voor het verslag van de werkzaamheden van de leden van de stichting, willen we
eerst laten zien welke resultaten de tROM inmiddels heeft weten te bereiken.
Overzichtsfoto, de nieuwe kleur is duidelijk zichtbaar.
Overzichtsfoto, de nieuwe kleur is duidelijk zichtbaar.
Hiervoor geven we eerst twee overzichtsfoto's, in de TL-verlichting is goed te zien welk
resultaat er inmiddels is behaald in het strakmaken van de cabine en koelerhuif.
Hieronder nog 5 foto's van vr de werkzaamheden van zaterdag 17 december.
De grote deur uit de koelerhuif is teruggebracht in de originele staat.
In de koelerhuif was origineel beide zijden, naast de grote dubbele deuren een klein deurtje aangebracht om de radiator op hoogte te stellen. Als constructiewijziging zijn de kleine deurtjes ooit vervangen door een enkele grote deur. Deze enkele grote deur wordt teruggebracht in de originele staat.
De grote deur uit de koelerhuif is teruggebracht in de originele staat.
Het schilderwerk onder de huif begint zijn voltooing
De motor heeft inmiddels ook een schilderbeurt gekregen.
Foto rechts, het tractiemotorventilatorhuis waarvan het beschermingsgaas nog geschilderd moet worden.
te naderen, foto links: de complete motor heeft inmiddels ook een frisse schilderbeurt gekregen.
De geschilderde compressor waarvan de kleppen momenteel gereviseerd worden.
Foto boven, de geschilderde compressor waarvan de kleppen momenteel gereviseerd worden.
Het tractiemotorventilatorhuis waarvan het beschermingsgaas nog geschilderd moet worden.
En dan vervolgen we met de werkzaamheden van de leden.....
Nog enige schilderwerkzaamheden, enerzijds vanwege een tweede laag, anderzijds vanwegen een aantal verkeerd opgebrachte kleuren.
We starten met enige schilderwerkzaamheden, enerzijds om een tweede laklaag op te brengen, anderzijds om, bij per abuis in een verkeerde kleur gelakte delen, de juiste kleur op te brengen zoals de waterleiding die op de foto rechts alsnog blauw wordt geschilderd.
Olaf schildert een van de (koel)waterpijpen blauw, deze was per abuis zwart gelakt.
Foto linksonder: Ben, medewerker van de tROM, schildert de binnenzijde van de seinen in fris wit.
Ben, medewerker van de tROM, schilderd de binnenzijde van de seinen fris wit.
De blower aan de luchtinlaat zijde.
Overzicht van de linkerzijde van de loc. Foto boven: Van links naar rechts, de hoofdgenerator met daarboven een klein stukje van de zilverkleurige luchtinlaat en daarnaast het (grijze) compressordeel
van de nu geheel geschilderde blower.
In zilver en grijs, de fabrieksnieuw lijkende dieselmotor en uiterst rechts de zilverkleurige koelventilator.

Foto links, het overzicht aan de andere zijde van de loc, voor de cabine ziet u ATB-kast en de luchtcompressor.
Boven de zwarte hoofd- en hulpgenerator, de inmiddels geheel geschilderde blower.
De traptredes en ontbrekende railingen worden gemonteerd, dat houd wat Maarten slijpt de te lange bouten netjes af.
Met een prachtige vonkenregen
kruip- en sluipdoor of klimwerk in.
Maarten en Paul monteren een van de railingen aan de voorzijde van de loc.
Boyd monteert een van de railingen bij de cabinedeur.
slijpt Maarten de overtollige lengte van de bouten af.
Hier is duidelijk de te vale kleur bruin van de juiste te onderscheiden. De reflectoren aan de voorzijde moeten nog wit geschilderd worden. De cabine met mooi wit geschilderde reflectoren.
Naast de traptredes en de railingen, zijn aan het eind van de dag de connectoren en houders voor de stuurstroomkabels en de lantaarnijzers eveneens gemonteerd.

Het grote contrast verschil tussen het,
in eerste instantie gebruikte, chocolade bruin en originele roodbruin is op deze foto's duidelijk zichtbaar. Door dit duidelijke kleurverschil zijn de verschillende gemonteerde onderdelen eveneens uitstekend zichtbaar.
Na het weekend moet de 2225 weer naar buiten. Om de vitale delen, die zich normaal gesproken onder de huif bevinden, tegen weersinvloeden te beschermen wordt de loc geheel in plastic ingepakt.

Hiermee sluiten we een jaar af waarin veel is gebeurd. De doelstelling om de 2225, 50 jaar na de eerste indienststelling, in 2005 opnieuw in dienst te stellen is helaas niet gelukt. We hebben er echter vertrouwen in dat wij in samenwerking met Nedtrain Tilburg en de tROM in 2006 een locomotief op de baan kunnen zetten die zijn weerga in Nederland niet kent.
De loc wordt ter bescherming in plastic ingepakt.
De loc wordt ter bescherming in plastic ingepakt. De loc wordt ter bescherming in plastic ingepakt.
Foto menu. Hoofd menu.
Op de pagina Werkzaamheden 2006 wordt het verslag vervolgd.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 12-november-2006

Terug naar index pagina   disclaimer