Kijk op www.smmr.nl voor de officiele website!
Stoomtreindagen
Stoom Stichting Nederland.

Note van de webmaster, de 2225 tijdens de eerste ritten op het openbare net als goedgekeurde lok.
 
10 tot 12 Oktober 2008
Voor vertrek uit Tilburg worden de smeerpotjes gecontroleerd.
De rit naar Rotterdam verloopt zonder problemen (video fragmenten volgen op een later tijdstip). Dit kan niet gezegd worden van het weekend, maar dat volgt later in dit overzicht.
Foto links, voor vertrek uit Tilburg voor de deelname aan de Stoomtreindagen van de Stoom Stichting Nederland worden de smeerpotjes onder de draaistellen gecontroleerd.
Onderweg naar Rotterdam.
Foto Frank Rijsdijk
Vertrek van de eerste trein naar Gouda.
Foto links, vertrek van de SSN 65 018 voor de eerste slag naar Gouda. De eerste slag Rotterdam Gouda verloopt volgens dienstregeling, om 10:00 uur komt de 65 018 door te Moordrecht op de weg terug naar het depot (foto onder).
De eerste slag Rotterdam-Gouda verloopt zonder incidenten.
Nogmaals de doorkomst tussen de weilanden te Moordrecht, de SSN 01 1075 onderweg naar Gouda, nog niemand weet dat dit de laatste rit zal
De eerste slag Rotterdam-Gouda verloopt zonder incidenten.
Doorkomst van de SSN 01 1075 te Moordrecht.
zijn die volgens dienstregeling verloopt.
Achter de 01 1075 komt om 10:49 de Thalys door, 12 minuten later gaat het mis.
De VSM is getuige van het ongeval te Gouda.
Foto Erwin Nieuwenhuis
Het voornaamste is natuurlijk dat er bij het ongeval geen gewonden zijn gevallen, maar de pendelritten naar Gouda zijn per direct onmogelijk. De 01 1075 kan, welliswaar met ruim 40 minuten vertraging, gelukkig nog wel terug naar het SSN depot.
Ondertussen begint de VSM, die door vertraging nog niet aanwezig is in Rotterdam, met de 23 076 het station Gouda te naderen. Op de foto links staat de stoker klaar om een leuk oud en nieuw plaatje te schieten van de Thalys. Hij is echter getuige van het ongeval waardoor de dienstregeling van de Stoomtreindagen volledig op de kop gezet wordt.
De eerste slag Rotterdam-Gouda verloopt zonder incidenten.
Het ongeval gooit niet het hele weekend in het water. Na overleg met de treindienstleider vertrekt de eerstvolgende trein al om 13:15 voor de eerste slag
De 2225 in opzending achter de trein.
Doorkomst van de SSN 01 1075 te Moordrecht.
naar Rotterdam Centraal. Er is wel besloten om te gaan rijden met twee locomotieven, zodat op Rotterdam Centraal niet omgelopen behoeft te
worden. Hierdoor wordt de trein in dit geval door de ZLSM 1289 naar Rotterdam Centraal getrokken met aan het eind van de trein de 2225 in opzending (foto linksboven). De 2225 op zijn beurt trekt de trein van Rotterdam Centraal terug naar het SSN depot. (foto linksonder) Op het depot staat het publiek de trein reeds op te wachten voor de volgende rit (foto rechtsonder).
Eerste slag met de 2225 naar Rotterdam Centraal. Het publiek staat de trein op te wachten.
In het zonnetje, veel geduld hebben om de lok zonder publiek te fotograferen.
Maar de 2225 staat niet alleen mooi te zijn. Vanwege het hogere (rem)vermogen wordt de 2225 door de SSN dankbaar gebruikt voor het rangeerwerk op het depot (foto rechts).
Om de locomotieven zonder publiek op de foto te zetten vergt enig geduld (foto links), toch worden de locomotieven veelvuldig op de foto gezet doordat ze mooi in het zonnetje staan te glanzen.
De 2225 wordt gebruikt voor het rangeerwerk op het depot.
Vanwege het ongeval bij Gouda is er ook op zondag geen pendelverkeer mogelijk naar Gouda, dus wordt
er weer gependeld naar Rotterdam CS. Op de foto onder wordt de ZLSM 1289 op de draaischijf van de SSN gedraaid. Bij het vertrek uit Rotterdam CS laat ze haar aanwezigheid vervolgens duidelijk merken, zelfs nadat ze uit zicht is verdwenen.
ZLSM lok 1289 wordt op de draaischijf gedraaid.
Bij vertrek uit Rotterdam Centraal wordt de 1289 vrolijk uitgelaten.
Het laatste rangeerwerk voor de 2225. Ondanks de tegenslagen een gezellig weekend.
Na de laatste slag naar Rotterdam CS rest nog enig rangeerwerk om de rijtuigen op hun plaats te zetten. Het einde van een gezellig weekend, ondanks de tegenslag dat er niet naar Gouda gependeld kon worden.


Site versie : V11 26-juli-2012

Pagina update : 26-oktober-2008

Terug naar index pagina   disclaimer